Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

צור קשר

חיילים! נעשה לכם עוול?

יש לכם שאלה? אתם לא לבד!


    פרופיל 21 – משמעויות ופתרונות

    לעיתים רבות אנחנו נתקלים בהבנה מטעית של מה אומר פרופיל 21. רוב האנשים חושבים שפרופיל 21 הוא בהכרח על רקע נפשי, שהוא יזיק להם באזרחות, שייקחו להם את הרישיון וכדומה. המאמר הבא בא לעשות קצת סדר בבלאגן.

    פרופילים צבאיים

    לצבא יש מערכת דירוגים לצורך הגדרת מידת הכשירות של חייל לצבא. מערכת דירוגים זו נקבעת על ידי ספר הפרופילים שהינו חסוי, אפילו לאנשים מתוך המערכת, ומשתנה כל הזמן בהתאם להתפתחות הרפואה.

    הפרופיל הרפואי יכול להיות הן נפשי והן פיזי!!!! כלומר, אדם יכול להיות בעל פרופיל 64 על רקע של חרדות וכן על רקע של בעיית כליות. היחידים שיודעים מה מהות הפרופיל הם גורמי הרפואה בצבא ומיד נרחיב בעניין זה.

    מדרג הפרופילים

    פרופיל 97 הוא הפרופיל הגבוה ביותר המעיד על כשירות אדם לשירות. גם בפרופיל זה יכולים להיות סעיפי ליקוי שאינם מורידים את הפרופיל. פרופיל זה מתאים לכל סוגי התפקידים.

    פרופיל 82 הוא פרופיל שירד נוכח בעיה רפואית קלה. עם זאת פרופיל זה עדיין מעיד על רמת כשירות גבוהה ובעל פרופיל זה יכול לשרת בכל התפקידים לרבות תפקידים קרביים.

    פרופיל 72 הוא פרופיל שניתן נוכח בעיה רפואית או נפשית בינונית ולא יאפשר שירות ביחידות חי"ר אבל כן יאפשר תפקידי לחימה ביחידות כמו תותחנים ושיריון.

    פרופיל 64 הוא פרופיל שניתן נוכח בעיות רפואיות או נפשיות בינוניות ומעלה ולא מאפשר שירות בתפקידי לחימה אך עדיין, במקרים מסוימים, מתאים לתפקידים תומכי לחימה בהתאם להגבלות שקשורות לפרופיל. לדוגמא מי שקיבל פרופיל 64 בשל אסטמה חריפה לא יוצב בהנדסה קרבית בדרום בשל בעיות הנשימה שעלולות להיגרם לו בהצבה זו.

    פרופיל 45 הינו פרופיל הכשירות הנמוך ביותר. הוא מלמד על בעיה רפואית או נפשית בדרגת חומרה גבוהה. פרופיל זה אינו מאפשר שירות ביחידות תומכות לחימה והוא מגיע עם הקלות משמעותיות בשירות.

    פרופיל 35 פרופיל זה הוא פרופיל מיוחד. פרופיל זה הוא בעצם פרופיל למי שברגיל מתאים לו פרופיל 21. הפקודות מאפשרות לקצין רפואה, לפני שהוא מעניק פרופיל 21 לבחון האם ההכשרה וההשכלה של האדם, תוך התחשבות בבעיותיו הרפואיות, יכול בכל זאת לשרת בתפקיד ייחודי להשכלתו. המטרה היא לאפשר לצבא להשתמש בכוח אדם איכותי (משכיל) גם אם אינו מתאים ברגיל לשירות צבאי. לאחר שקצין הרפואה החליט כי האדם מתאים לשירות מיוחד שתואם את השכלתו יתאים לו פרופיל 35.

    פרופיל 24 הוא פרופיל בלתי כשיר לשירות באופן זמני. בדרך כלל ניתנת תקופה בה לאחריה על חיל הרפואה לבחון שוב את החייל ולהחליט האם כשיר לשירות או עדיין לא. יש בעתיות לא פשוטה עם סעיף זה. בעיקרון אם לא התגייסתם עדיין הפרופיל הזה לא מקצר לכם את תקופת השירות וברמת העיקרון צה"ל יכול לבוא ולגייס אתכם אחרי שנתיים בפרופיל זה לשירות מלא. ישנן פקודות שמאפשרות קיצור התקופה אם עלתה על מספר חודשים בהתאם למין המשרת (אם זה חייל או חיילת). הפקודה גם קובעת לעיתים פטור מוחלט אם התקופה של ה – 24 עלתה על מספר שנים.

    דעו כי חיל הרפואה צריך לזמן אתכם לבדיקה והאחריות צריכה להיות עליהם. עם זאת היינו מציעים כי אחרי תקופת מה בה לא קראו לכם כן ליצור קשר ולברר.

    פרופיל 21 – פרופיל בלתי כשר לשירות בשל בעיה רפואית או נפשית.
    אז לסיכום כל אחד מהפרופילים יכול להינתן בגין בעיה נפשית או פיזית. לצורך העניין פרופיל 21 יכול להינתן בשל הפרעת אישיות חמורה או בשל אפילפסיה בלתי מאוזנת.

    בטופס השחרור שלכם יופיע על גבי התעודת "שוחרר מסיבות רפואיות".

    כלומר, אף אחד, פרט לגורמי שב"כ וביטחון, לא יכול לדעת מהי באמת הסיבה בגינה שוחררתם משירות.

    דווקא אם תבצעו עריקות ארוכה ותשפטו בבית דין, יהיה לכם רישום פלילי ואז יוכלו לדעת גורמים רבים הרבה יותר על כך מאשר אם תקבלו פרופיל 21.

    אז איך בכל זאת משפיע עליכם קבלת  פרופיל 21?

    משמעויות פרופיל 21

    אז חשוב לציין, בתור התחלה, שפרופיל 21 הוא לא נורא כמו שניתן היה לחשוב בעבר. פרופיל 21 איננו ואסור לו להיות גורם משפיע. תחשבו על זה, אדם, שכל חטאו הוא שנולד עם בעיה רפואית קשה, צריך לסבול מזה בכל מקום אליו יפנה? אין בזה הגיון. כך הוא הרעיון מאחורי סעיף זה.

    אז נתחיל דווקא בזה שאדם בעל פרופיל 21 יכול ללמוד כל מקצוע שיעלה על דעתו ויוכל לעסוק בכל מקצוע שירצה. יש מספר הסתייגויות בהתאם לסיבה בגינה הפרופיל ניתן. אם לדוגמא מדובר באדם הסובל מסכיזופרניה או מהפרעה פסיכוטית הוא לא דומה אדם שקבל 21 בגלל דיכאון או אפילפסיה מאוזנת. אדם זה יוכל עדיין ללמוד אבל ייתכן שיתקל בהתנגדויות (שניתן יהיה לפתור אותן) כשירצה לקבל רישיון לעריכת דין, רפואה ותחומים נוספים בהם נדרש רישיון לעסוק בתחום. אגב, אנני זוכרת כי מישהו אי פעם ביקש מאדם שביקש לקבל רישיון לעריכת דין את הפרופיל הרפואי שלו ואת הסיבה לו ולכן יש סיכויים גבוהים מאוד שזה לא יעלה בכלל בעת קבלת רישיון לעריכת דין, לדוגמא.

    ברוב רובם של המקרים אדם זה יוכל להמשיך להחזיק ברישיון הנהיגה שלו ואף לשאת נשק בהתאם לפירוט להלן. 

    אין קשר בין פרופיל 21 לקבלת משכנתא בבנק.

    מענק שחרור יתקבל בהתאם לחודשים אותם שירתתם עד לקבלת הפרופיל.

    במקרים קיצוניים אנחנו מציעים שתפנו למשרדנו לייעוץ פרטני.

    המשמעיות שיש לפרופיל אם כן הן:

    1. המכון לבטיחות בדרכים – ישנם מספר סעיפי פרופיל שמחייבים דיווח למרב"ד (המכון לבטיחות בדרכים) בעבר הדיווח הזה היה קלוקל והדיווחים היו לא רלוונטים ולכן לעיתים רבות המרב"ד כלל לא ידע שחייל קיבל פרופיל 21. בימנו הדיווחים האלה קצת יותר יעילים. הדיווח הוא בדרך כלל על סעיפים שהרופא שקבע אותם סבור כי אם האדם ינהג ברכב הוא עלול לסכן את עצמו או סביבתו. לכן יהיו סעיפי פרופיל 21 שבכלל לא תהיה חובה לדווח עליהם. דעו כי ישנם לא מעט סעיפי פרופיל רפואי פיזי שגם מדווחים – בהם אפילפסיה לא מאוזנת, התעלפויות לא מוסברות ועוד.

    אז דיווחו עליכם למרב"ד… זה לא אומר שאתם נפרדים לשלום מרישיון שלכם!

    המרב"ד מזמן אתכם לבחינה, ראיון ו/או בדיקת רופא. הבחינה עולה כ – 600 שקלים היא כוללת שאלות שרק אם אתם ממש פסיכוטיים לא תצליחו לענות עליהן נכונה.

    במקרים מסוימים (ברוב המוחלט של הפעמים זה בגלל בעיה רפואית שאיננה נפשית) תדרשו לעבור בדיקת רופא על מנת לבחון את כשירותכם לנהיגה.

    בכל מקרה, בכל החלטה של משרד הרישוי, ניתן יהיה לערער על החלטה זו בהתאם לקבוע בחוק ובתקנות.

    הזכות לנהוג היא זכות חוקתית, היא הזכות להיות חופשי להתנייד מכל מקום ולכן לא בקלות ניתן יהיה לשלול אותה ממכם, גם אם אתם סובלים מבעיה רפואית או נפשית. הדרך היחידה לעשות זאת היא אם הוכח שאתם מסוכנים לעצמכם או לאחרים.

    2. האגף לרישוי כלי ירייה – גם לאגף זה נעשים אותם דיווחים שנעשים למרב"ד. כאן מדובר במצב קצת שונה. אין זכות חוקתית לשאת נשק. עם זאת יש זכות חוקתית לחופש העיסוק וידוע שחיילים משוחררים נוהגים לעסוק באבטחה ומניעת נשק מהם, במקרים בהם הדבר אינו מוצדק, עלול לפגוע להם בחופש העיסוק.

    אם כן, גם באגף הרישוי לנשיאת נשק עלולים לעשות קצת בעיות, אומנם אין להם מנגנון אוטומטי לאישור כמו במרב"ד, אבל בהחלט ניתן לפעול לאשר נשיאת נשק גם לבעלי פרופיל 21.

    3. מלגות ללימודים גבוהים – ישנם גופי מלגות שמתנות את המלגה למי שסיים שירות צבאי. לעיתים קרובות שחרור בפרופיל 21 דווקא, בייחוד למי ששרתו תקופה (בשונה ממי ששוחרר בשל התנהגות רעה וחמורה), עדיין יאפשר קבלת המלגה. עם זאת ישנם לא מעט מלגות שניתנות ללא קשר לשירות הצבאי.

    לסיכום פרופיל 21 ניתן גם על רקע נפשי וגם על רקע רפואי. הוא מופיע בתעודת השחרור כ"שחרור מסיבות רפואיות". 

    מאוד תלוי על רקע מה ניתן הפרופיל (דיכאון, חרדה, אישיות אנטי סוציאלית, אפילפסיה וכו') בהתאם לזה ניתן יהיה לדעת מה יכולות להיות ההשכלות.

    פרופיל 21 נבחן תמיד בזמן אמת על ידי הגורמים שלהם נשלח דיווח (מרב"ד והאגף לרישוי כלי ירייה). הבחינה היא רצינית ומטרתה לבדוק כשירות לנהיגה ונשיאת נשק. רצוי להיוועץ עם עורך דין צבאי לפני הבדיקה.

    מי ששירת תקופה לפני קבלת הפרופיל יקבל את כל הזכויות שמגיעות לו, לפי מספר החודשים ששירת. 

    ניתן ללמוד כל מקצוע וגם לקבל רישיון לעסוק במקצוע (בהתסתיגויות לעיל):

    • ניתן לקבל משכנתא.
    • ניתן לקבל מלגות מסוימות.

    היחידים שיהיו חשופים לפרופיל שלכם וסיבתו הם גופי שב"כ ומודיעין, גופי צבא ומשרדי ממשלה מאוד מסוימים. בפני כל השאר הפרופיל הינו חסוי. 

    האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ואינו בא להחליף ייעוץ משפטי פרטני בכל מקרה ומקרה.

    ×

    שיחת ווטסאפ