Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

צור קשר

חיילים! נעשה לכם עוול?

יש לכם שאלה? אתם לא לבד!


    בדיקות שתן ופעולת מנע בבסיס צבאי

    בדיקות שתן ופעולת מנע בבסיס צבאי ומשמעות הסירוב למסור דגימת שתן למצ"ח

    חיילים רבים יעמדו בפני דרישה של מצ"ח למסור דגימת שתן. לא תמיד הדרישה תבוא בעקבות חשד ספציפי אלא לעיתים מדובר בפעולת מנע.

    פעולת מנע משמעה בדיקות שתן בבסיס צבאי באופן אקראי. לעיתים פעולת המנע אכן איננה בשל חשד ספציפי ולעיתים היא מבוססת על מידע מדיעיני כלפי חייל או מספר חיילים.

    בפעולת מנע בדך כלל אוספים את כל החיילים בחדר ואוספים מהם חוגרים תוך שמבקשים מהם למסור דגימת שתן.

    חשוב להבין, חייל איננו הפקר. לחייל יש זכויות יסוד שאין לפגוע בהן שלא לצורך. נטילת שתן מחייל היא חיפוש פנימי ומשפיל מאוד ועל כן אין חובה למסור שתן במסגרת פעולת מנע!!!!

    החוקרים אמורים להסביר את זה לחיילים, אך הדבר פוגם להם בפעולה ולכן הם אינם אומרים זאת. אבל כל עוד אין מידע ספציפי כלפי חייל כי השתמש בסמים, אין חובה על החייל למסור דגימת שתן, ואסור שתינקט נגדו חייל כזה כל סקציה. הן מהמפקדים והן ממצ"ח.

    סנקציות אפשריות הן גם הותרת החייל כלוא בחדר כאשר כל שאר החיילים שכן הסכימו למסור שתן יכולים לצאת, עיכוב יציאה לחופשה וכמובן ריתוק או נזיפה.

    אם כן לא רק שאינכם חייבים למסור דגימת שתן אלא שמשרדנו הצליח לא מעט פעמים לבטל כתבי אישום כנגד חיילים שניטל מהם שתן בצורה לא חוקית במסגרת פעולה מנע ונמצאו בשתן שלהם סמים.

    סגן הפרקליט הצבאי הראשי, לאחר בקשה שלנו, הורה על ביטול כתבי אישום מסוג זה.

    מצבים בהם תחויבו למסור שתן:

    1. במידה וקיים כנגדכם מידע מודיעיני לפיו אתם נוטלים סמים, המידע עובר למצ"ח. מצ"ח מעבדת את הנתון וייתכן ותזומנו לחקירה. בד"כ מצ"ח חושפת מהר מאוד מה הראיות שיש לה כנגדכם. המידה והם מסתמכים רק על מידע מודיעיני הם לא יחשפו מהו המידע רק יגידו לכם שאתם חשודים בשימוש בסם. במידה ותכחישו שימוש והמידע המודיעיני של מצ"ח נחשב אמין (לכל מודיע יש רמות של אמינות לפי מספר ידיעות נכונות שמסר ועוד) הם יוציאו נגדכם צו קש"ב.
    2. במידה ונתפסתם "על חם" עם סם עליכם או ברכב בו ישבתם – מצ"ח יוציאו נגדכם צו קש"ב.

    מהו צו קש"ב?

    צו קש"ב הוא צו של קצין שיפוט בכיר במצ"ח (רס"ן ומעלה) במצ"ח אשר מחייב אתכם למסור דגימת שתן.

    לאחרונה, חל תיקון לחוק וסירוב למסירת דגימת שתן בפעם הראשונה הפכה לעבירה משמעתית בלבד. הכוונה היא שתשפטו ביחידה שלכם ולא בבית דין צבאי והדבר לא ישא רישום פלילי כלל.

    העונש הממוצע בגין עבירה זו הינו כשבועיים ימים במחבוש.

    אם לא תסרבו ותמסרו למסור דגימת שתן ותוצאות דגימת השתן יעידו על שימוש בסם אוטומטית תאשמו בשימוש חד פעמי בסם מסוכן, אלא אם תודו בשימושים רבים יותר.

    כאמור, לאחרונה חל שינוי במצב המשפטי החל בצה"ל ושימוש חד פעמי בסם במהלך שירות צבאי עשוי להביא למצב בו אתם לא תשפטו בגין העבירה אך תהיו בתקופת תנאי. אם במהלך תקופה משמעותית לא תאשמו בכל עבירת סמים או סירוב, עורך דינכם יוכל לבקש למחוק נגדכם את התיק והפרקליטות בהחלט תענה להחלטה זו.

    אם כן, למרות מה שאומרים לכם שוטרי מצ"ח – אינכם חייבים למסור שתן כל עוד אין עליכם מידע ספציפי (כלומר שאתם בדוקאים) וגם אז אינכם חייבים. המצב היחיד בו מחויב חייל למסור שתן הוא במצב בו קצין שיפוט בכיר במצ"ח (קש"ב) מוציא לכם צו. אם הוציאו לכם צו קש"ב ותסרבו לו – תשפטו בגין עבירה זו ביחידה והעבירה לא תישא רישום פלילי.

    דוגמא לטענות שנטענו: שימוש פאסיבי בגראס (מריחוואנה) – מאוד לא סביר וקשה להוכיח כי המצאות של קנאבנואידים (חומר פעיל של מריחוואנה כשהוא משתחרר בגוף) בשתן בשל שימוש פאסיבי. תלוי במשקל האדם, החדר בו ישב וכמות המעשנים (קנאבנואידים נתפסים ברקמות שומן ולכן אנשים שמנים נתפס להם הסם בשתן יותר מרזים, צריך להיות חדר קטן מאוד וכמות גדולה של מעשנים וגם אז תלוי בכמות הסם שנמצאה בשתן) עם זאת היזהרו, היה מקרה של חייל אשר ציין כי היה נוהג לשבת ליד אביו כמעט כל יום בזמן שזה היה מעשן וכך נתפס השתן בשתנו. השופטת העירה שגם אם היתה מאמינה שזה המצב היא היתה מרשיעה אותו כיוון שישיבה עם מעשן באופן יומיומי מלמדת על רצון לבצע שימוש פאסיבי אשר גם הוא יכול למסטל.

    אכילת עוגות פרג כתירוץ לחשד לשימוש בהרואין – התקבלה טענה של חיילת אשר טענה כי אכלה הרבה עוגות פרג לאחרונה כיוון שפרג מכיל חומר המשתחרר בשתן כמו הרואין.

    אי ידיעה מוחלטת איך הגיע הסם לשתן – היה מקרה אחד בו השופטת האמינה לחייל אשר טען כי אין לו שמץ של מושג איך הגיע הסם לגופו אך הוא טוען בתוקף כי לא נטל סמים.

    מצבים בהם פעולת מנע תחשב בלתי חוקית ודגימת שתן שניטלה בה ונמצאה חיובית לא תביא להעמדה לדין או לביטול כתב האישום:

    1. כליאה בחדר מסוים
    2. נעילת דלתות או/ו עמידה ליד הדלת למנוע יציאה
    3. לקיחת חוגרים ואי מסירתם חזרה עד שמוסרים שתן
    4. אמירה כי כולם חייבים למסור דגימת שתן
    5. רמיזה או אמירה כי מי שלא ימסור שתן יעמוד לדין
    6. גם אמירה או רמיזה של מפקדים כי מי שלא ימסור שתן יספוג סנקציות כלשהן
    7. אי הסברה של מצ"ח כי לא קיימת חובה למסור את הדגימה
    8. ביצוע הפעולה מעט לפני יציאה הביתה כגורם לחץ נוסף.

    ישנם לא מעט מקרים בהם כתבי אישום נמחקו בשל שילוב של מספר דברים מהרשימה לעיל. כלומר למרות שנמסרה דגימה, נמצאה חיובית והוגש כתב אישום בגין שימוש בסם מסוכן, נעשתה פניה של עו"ד לסגן הפרקליט הצבאי הראשי אשר הורה על מחיקת כתב האישום.

    דעו כי בעיקרון מפקדכם כן יכולים לומר לכם היכן להיות. עם זאת אתם רשאים לפנות למפקדים ולאנשי מצ"ח ולהסביר להם בשפה מכובדת ושלווה כי אינכם מעוניינים למסור שתן ולא תעשו כן כי זוהי זכותכם לפי החוק, ועל כן אתם מבקשים לצאת מהפעולה בתקווה שיאשרו לכם – בכל מקרה לא תהיו חייבים למסור שתן אלא לפי המפורט לעיל.

    כמו כן, דעו כי בכל שלב, אתם ראשים לא לומר מילה ואף לא חצי מילה עד שאתם משוחחים עם עו"ד. מצ"ח חייבים לתת לכם לשוחח עם עו"ד בטלפון. אם אין לכם עו"ד שאתם מכירים באופן אישי שמתמחה ספציפית בענייני צבא, רצוי שתוועצו עם עו"ד מהסנגוריה הצבאית. למצ"ח יש טלפונים של עו"ד מהסנגוריה וישנו תמיד עו"ד תורן אשר זמין 24 שעות. אם הוא נרדם או לא עונה – פשוט אל תדברו. אל תעשו טעויות לפעמים מילה לא במקום יכולה לסבך אתכם.

    ×

    שיחת ווטסאפ