Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

צור קשר

חיילים! נעשה לכם עוול?

יש לכם שאלה? אתם לא לבד!


    זכויות נחקרים בחקירת מצ"ח

    חקירת מצ"ח במהלך השירות הצבאי הינה טראומה לא קטנה. לעיתים רבות מצ"ח מגיעים ללא התראה מוקדמת ליחידה ושולפים ממנה את החייל לחקירה ארוכה ומפרכת.

    כבר קרה בעבר שעקב לחץ גדול, פחד נוראי והתנהגות לא ראויה של החוקרים, חיילים הודו בעבירות שלא ביצעו כלל.

    לכן חשוב מאוד שכל חיילים ידעו מהן זכויות נחקרים בחקירת מצ"ח.

    במידה וזומנתם לחקירה במצ"ח ועליכם להגיע עצמאית, הדבר הטוב ביותר לעשות הוא להתקשר לעורך דין צבאי לצורך התייעצות טרם החקירה.

    ייעוץ בחקירה – זכויות נחקרים בחקירת מצ"ח

    עורך דין יכול להיות נוכח במתחם החקירות אך לא בתוך חדר החקירות עם הנחקר. עורך דין צבאי יכול לייעץ גם טלפונית ועל השיחה להיות במקום השומר על פרטיותכם. מצ"ח מחויבים לתת לכם לשוחח עם עורך הדין שלכם ואם אין לכם עורך דין פרטי תוכלו להתייעץ בסנגור מהסנגוריה הצבאית.

    חשוב לזכור כי עצם התייעצות עם עורך דין אינה אומרת שאתם אשמים או חשודים ואסור לחוקר מצ"ח להגיד לכם דבר כזה.

    יהיו חוקרים שינסו לדחות את השיחה או להסביר שלא ניתן להשיג את עורך הדין, במקרה כזה עליכם לציין כי "אתם מעוניינים לשתף פעולה אך אין בכוונתכם לומר מילה ללא היוועצות עם עורך דין". המתנה זו עשויה להיות שווה לכם זהב.

    בנוסף זכותכם לבקש ממצ"ח לסייע לכם לאתר את הטלפון של עורך הדין שלכם או באינטרנט או באמצעות פניה לנייד שלכם.

    בכל מקרה מומלץ לא לדבר בחקירה ללא התייעצות עם עורך דין אפילו אם ברור לכם שאתם חפים מפשע. כבר קרו מקרים בעבר שהנחקר לא התייעץ והדבר הוביל לאמירות בעייתיות או מעשים מטופשים.

    ייעוץ טוב בחקירה יכול חסוך מכם הרבה כאב ראש בהמשך גם כאשר נראה לכם שאתם כבר מסובכים כך שלא ניתן לעזור.

    בדיקות שתן

    בדיקת שתן היא חיפוש פנימי ולכן הוא פוגע בפרטיות של האדם. גם לחיילים בצה"ל יש את הזכות לפרטיות ולכן אסור להכריח חייל למסור דגימת שתן ללא הכרח לפי דין.

    לעיתים רבות מצ"ח עורכים בדיקות פתע ביחידות צה"ל. אם אין עליכם מידע מודיעיני או ראיות מחשידות אתם לא חייבים למסור שתן ואסור לחוקרי מצ"ח לאלץ אתכם בשום צורה שהיא למסור שתן. משרדנו הביא לביטול כתבי אישום במקרים בהם מצ"ח הכריחו חיילים למסור דגימת שתן. במקרה אחד הכניסו את החיילים לחדר ולקחו מהם חוגרים תוך ציון כי אף אחד לא יוצא ללא מסירת שתן. הלקוח שלנו מסר שתן שיצא חיובי לקנאביס ובכל זאת הצלחנו לבטל את כתב האישום בעניינו.

    הדרך לחייב חייל למסור דגימת שתן הינה על ידי צו קש"ב. זהו צו שמוצא על ידי קצין בכיר במצ"ח אחרי שהוא שוקל את הראיות נגדכם ואת הסיבה שלכם לסירוב למסור שתן. זכרו! רק חשד בעבירת סמים יכול להביא לחיוב למסור שתן. כך הצלחנו לבטל כתב אישום נגד חייל שניטל ממנו שתן אחרי שנחקר במצ"ח בגין עבירת נשק והשתן שלו נמצא חיובי לקנאביס.

    דעו כי במידה ותחליטו שלא למסור דגימת שתן למרות הצו, אתם תאשמו בעבירה של סירוב להיבדק, עבירה שלאחר התיקון האחרון הינה עבירה משמעתית! כלומר שתשפטו עליה ביחידה ולא בבית דין צבאי.

    במידה ותמסרו דגימת שתן והיא תצא חיובית לשימוש בסמים ולא תודו בשימוש בסם, אתם תאשמו בעבירה של שימוש חד פעמי בסם. עבירה שעורך דין צבאי יכול להביא לכך שתכנס ל "הסדר מותנה" כך שתכנסו לתקופת תנאי, אם בתוך תקופת התנאי לא תסתבכו בעבירות סמים, התיק ימחק.

    הפללות

    חוקרי מצ"ח לעיתים אומרים לנחקרים כי הופללו על ידי חיילים אחרים. מפעם לפעם מדובר בשקר. בקשו לראות את העדות במו עינכם, למרות שמצ"ח גם מפברקים ראיות מסוג זה ולכן חשוב לבחון את העדות לעומק. לאחר קבלת ראיה מעין זו תוכלו לבקש להתייעץ שוב עם עורך הדין על מנת לבחון את צעדיכם. אל תתנו לחוקרי מצ"ח לומר לכם כי עצם השיחה עם עורך הדין מאירה אתכם באור שלילי וגורמת לכם להיראות אשמים. בסופו של יום אף אחד לא מואשם בעבירה בגלל ששוחח עם עורך דין אלא בגלל טעויות בחקירה.

    מדובבים

    מצ"ח יושיבו איתכם בתא או בסביבתכם חיילים אחרים הנחזים להיות עצורים. לעיתים רבות אלו מדובבים מטעם מצ"ח. במקרים אחרים הם אכן עצורים כמוכם אך חוקרי מצ"ח שכנעו אותם למסור להם מידע בתמורה להטבה בעניינם. לכן אין לדבר עם אף אחד על התיק שלכם.

    דוח החקירה

    את העדות שלכם אתם יכולים לכתוב בעצמכם. בשל טעמי נוחות החוקר כותב אותה אך לכם יש את החובה לוודא כי החוקר לא מוסיף ולא מפחית מדברים שאמרתם. אם החוקר מתייחס אליכם לא יפה או לא שומר על זכויותיכם ולא כותב דברים שביקשתם, תוכלו לקחת ממנו את דף העדות ולכתוב את הדברים בעצמכם. פעולה זו גם מרתיעה חוקרי מצ"ח ומשנה את התנהגותם וגם עשויה לסייע בניהול התיק.

    עורכת הדין ריקי ישי זמינה בכל עת לייעוץ בחקירה ומופיעה במאגר עורכי הדין הצבאיים של מצ"ח.

    המידע המועבר להלן אינו מהווה ייעוץ משפטי ואינו בא להחליף ייעוץ ספציפי אצל עורך דין

    ×

    שיחת ווטסאפ