Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

צור קשר

חיילים! נעשה לכם עוול?

יש לכם שאלה? אתם לא לבד!


    יחס הצבא לסמים קלים

    תארו לכם סיטואציה:

    שני חברים מתיישבים על ספסל בערב שישי באחד מרחובותיה של עיר מרכזית ומוכרת כאשר ההבדל היחידי בינהם הוא שחבר ב' הינו חייל בשירות צבאי ואילו השני השתחרר לא מזמן. חבר א' פותח את קופסת הסיגריות ומוציא ג'וינט ריחני, חבר א' מגיש אותו לחבר ב' שיושב עימו על הספסל והאחרון מדליק אותו ומעשן בשקיקה, לאחר מספר יניקות מעביר את הג'וינט לחבר א' וכך נמשך הסבב.

    בעודם יושבים ומשוחחים, הם לא שמים לב לשתי דמויות המתקרבות לעברם, מסתבר כי אלו הם שוטרים בסיור שיגרתי אשר תופסים את צמד החברים. מכאן הסיפור מתפצל לשתי דרכים שונות. חבר א' אשר השתחרר לא מזמן יועבר לידי טיפול מערכת המשפט האזרחית שם רוב הסיכויים ישתחרר בלא כלום עקב חוסר עניין לציבור, חבר ב' לעומת זאת יועבר לטיפול מצ"ח וכעת יתמודד מול המערכת הצבאית אשר רואה בחומרה רבה שימוש בסמים במהלך השירות הצבאי, גם אם זה במסגרת אזרחית. אותה חקירת מצ"ח עלולה להוביל להגשת כתב אישום בבית דין צבאי, להרשעה וגם לכליאת החייל.

    להרשעת החייל בשימוש בסמים בצבא ישנן השלכות נוספות שבינהן: רישום פלילי, פגיעה בסיווג הבטחוני, שינוי השיבוץ בצבא, פסילת רישיון הנהיגה הן האזרחי והן הצה"לי. יתרה מזאת, ישנו סיכוי שלאחר וריצה החייל את עונשו, יתבקש להתייצב בפני "ועדת סמים"  בבקו"ם אשר בסמכותה להחליט על שחרור החייל בגין "התנהגות רעה וחמורה". ואם זה לא מספיק, להרשעה זו יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת על החיים האזרחיים אחרי הצבא.

    בעבר העביר בית המשפט העליון ביקורת על מערכת המשפט הצבאית על כך שגם בעת שימוש בסמים מסוג קנאביס לא במהלך השירות הצבאי (לדוגמא בעת חופשה) נלווה רישום פלילי.

    הרחיבו שופטי העליון ופירטו כי המצב לא נראה להם תקין שעבירה אשר מחוץ לצבא לא נלווה לה רישום פלילי תהיה בעלת חובת רישום פלילי במערכת המשפט הצבאית. דוגמא נהדרת למקרה כזה תוכלו למצוא בבג"צ ברטלה (1995): עורכי דינו של החייל טענו כי עצם העובדה אשר הוגש נגד לקוחם כתב אישום בבית דין צבאי על שימוש בסם שבנסיבות אזרחיות מוגדר כסם "קל" לא רק שאינה סבירה, אלא גם יש בה מין האפליה. לטענתם אין זה סביר כי רישום פלילי מלא או מופחת (עד חמש שנים) יכתים ויפגע בעתידם האזרחי של החיילים, בעוד שותפיהם לעבירה אשר אינם חיילים או אפילו יצאו מהצבא לא יועמדו לדין. יתרה מזאת גם אם חבריהם האזרחים השותפים לעבירה יועמדו למשפט, העובדה כי הם צעירים, ללא עבר פלילי ובעלי אופק שיקומי תעמוד לזכותם ותוביל לגזר דין ללא הרשעה וללא רישום פלילי.

    למרות הביקורת של שופטי בית המשפט העליון, קבע בית המשפט בעניין בג"צ ברטלה כי למרות הסכמתם בנוגע לטענת אי-השוויון, אך מצאו פגיעה זאת כמוצדקת, עקב מעמדו הייחודי של החייל. בדעת מיעוט קבע השופט זמיר שהפגיעה הקשה בעתידו של החייל הוא בעייתי ולראייתו נגרם לחייל נזק שהוא מעבר לנדרש.

    כותב השופט זמיר: "הרישום של הרשעה בעבירת סמים בהתאם לחוק המרשם הפלילי גורר עמו השלכות קשות בתחומים שונים: האפשרות לרכוש מקצועות מסוימים, להתמנות למשרות מסוימות ולנסוע למדינות מסוימות. השלכות אלו עשויות להיות גורליות לאדם צעיר, המשתחרר מן הצבא ועם זאת אינן מקדמות את עניינו של הצבא. לשון אחר הצבא אינו יוצא נשכר מכך שדרכו של חייל משוחרר נחסמת בחייו האזרחיים […]  לכן אפשר לומר כי ההשלכות הקשות של הרשעה בעבירה כזאת אינן מתיישבות עם רוחו של סעיף 9 לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. […] פגיעה בחייל שהורשע בעבירת סמים עלולה להיות, ככל שהיא נוגעת למהלך החיים שלאחר השחרור מן הצבא, מעבר למידה הנדרשת ממהותו ומאופיו של השירות".

    בג"צ בעצם מותח ביקורת על המערכת הצבאית שבפעולותיה מתעקשת לגרום נזק גדול וקבוע לחיילים, בעוד אלו אשר השתמטו מהצבא יכולים להשתמש באופן חופשי יחסי בסמים קלים ללא פגיעה מרחיקת לכת בחייהם האישיים כפי שנפגעים החיילים.

    הקפדה על תיקים קטנים כדוגמת זה, גורמת נזק בל ישוער לחייל הן במהלכך שירותו הצבאי והן בחייו האזרחיים. הרישום הפלילי פוגע פגיעה אנושה ביכולתו של החייל למצוא את עצמו בשוק העבודה ולהשתכר בכבוד. וכיצד מגיב הצבא לסוגיה? הצבא מתעקש לשמר את הענישה הבלתי מידתית ואת חוסר האבחנה בין סמים קלים לסמים קשים. עמדה זו מוצגת באור מוגחך עקב האווירה המתירנית והיעדר הענישה במסגרת האזרחית על שימוש בסמים קלים.

    תיקון לחוק?

    בתיקון 63 לחוק השיפוט הצבאי הדן ברישום פלילי מופחת (רישום פלילי שימחק לאחר כחמש שנים) מאז בוצע תיקון נוסף ברמת המדיניות של הפרקליטות הצבאית – שינוי משמעותי לטובת החייל.

    בתיקון זה עבירת הסירוב להיבדק הפכה להיות עבירה משמעתית בלבד – הכוונה שהשיפוט עליה יהיו ביחידה והיא לא תישא רישום פלילי כלל. (תוכלו לקרוא מאמר מלא בנושא זה באתר)

    בנוסף שימושים בודדים בסמים במסגרת אזרחית יוכלו להיכנס להליך של הקפאה. בזמן זה החייל יוכיח שהוא לא הסתבך יותר בעבירות סמים ואז כתב האישום נגדו יוכל להימחק לחלוטין.
    לצורך קבלת הסדרים אלו יש לשכור את שירותיו של עו"ד צבאי עוד בשלבי החקירה המוקדמים.

    מהן ההשלכות האפשרויות בשימוש בסמים בצבא?

    במידה והתעורר חשד כלשהו כלפי חייל אשר עושה שימוש בסמים קלים במהלך שירותו הצבאית תיפתח נגדו חקירת מצ"ח. במהלך חקירתו על החשוד לספק דגימת שתן, כאשר במידה והוא מסרב הוא עלול להיות מורשע בעבירת סירוב להיבדק לפי סעיף 127 לחוק השיפוט הצבאי. העונש הצפוי לחייל אשר הורשע בסירוב להיבדק דומה לעונשו של חייל אשר הורשע בשימוש חד-פעמי בסמים בצבאשהוא כשבועיים מאסר בפועל אך השיפוט יהיה ביחידתו בעוד על שימוש יהיה בבית דין אך יוכל להכינס להסדר מותנה או הסדר הקפאה.

    עם זאת בעבירות חמורות יותר בהן לא ניתן להיכנס להסדרי הקפאה/ הסדר מותנה – ההרשעה היא רק תחילתו של מסע ייסורים העובר על הנאשם. הרשעה בעבירות של שימוש בסמים קלים במהלך השירות הצבאי עלולה להוביל לעונשי מאסר (בפועל או על תנאי או גם וגם).

    במקרים רבים החייל אשר הורשע גם מורד בדרגה ולעיתים רישיונו הצבאי והאזרחי של החייל יפסל לתקופה מסויימת.

    ישנן השלכות נוספות הפוגעות בחייל עקב הרשעתו כאשר המרכזית בינהן היא אי יכולתו להשתלב באופן מלא בשוק התעסוקה האזרחית עד כאשר ימחק הרישום הפלילי המופחת אשר נלווה להרשעתו (החייל יאלץ להמתין כחמש שנים מרגע רישום הדין הפלילי המופחת עד למחיקתו). יתרה מזאת במידה ונפסל רישיון הנהיגה שלו, עליו להוציא שוב רישיון נהיגה.

    במידה ונקלעתם לחקירת מצ"ח אנו ממליצים לכם לא להתעכב ולשכור מיד את שירותיו של עורך דין צבאי.

    עורכת הדין ריקי ישי העניקה בחייה אלפי יעוצים ומומחית במתן ייעוץ משפטי לחיילים בסדיר ואנשי קבע, מתמחה בהכנת חיילים לחקירת מצ"ח, בליווי הליכי חקירה, מעצר ושחרור ובייצוג בפני בתי דין צבאיים

    ×

    שיחת ווטסאפ