Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

צור קשר

חיילים! נעשה לכם עוול?

יש לכם שאלה? אתם לא לבד!


    סמכות שפיטה של נפקדות משירות

    העבירה הנשפטת ביותר בבתי הדין הצבאיים הינה עבירת הנפקדות. בממוצע ישנם 3 עצורים חדשים ביום של נפקדים.

    במאמר של נפקדות בצבא תוכלו למצוא את המשמעות של עבירות הנפקדות.

    לא כל נפקד יגיע לבית דין. הדבר נתון, ברוב המקרים לשיקול דעת הפרקליטות אך ישנם קווים מנחים:

    השתמטות משירות (חייל אשר לא הגיע ליום גיוס) – בד"כ תיק השתמטות יגיע לשפיטה בבית דין צבאי רק לאחר שנה של היעדרות מיום הגיוס  (ולא מהצווי התייצבות לבדיקות).

    "היעדרות בקו"ם" (מי שהגיע ליום גיוס ונעדר במהלכו או אחרי שפיטה בעבירת השתמטות) – בד"כ לאחר כחודשיים היעדרות יגיע התיק לשפיטה בבית דין.

    היעדרות משירות סדיר – לאחר כ – 45 ימים של היעדרות.

    היעדרות משירות מילואים – היעדרות של שנה מיום המילואים.

    תיק שלא מגיע לשפיטה בבית דין צבאי יישפט במקומות הבאים:

    • השתמטות משירות והיעדרות בקו"ם – בד"כ יישפט על ידי קצין שיפוט במיט"ב או בכלא.
    • היעדרות משירות סדיר – שפיטה ביחידה או בכלא.

    שפיטה בבית דין צבאי יש לה משמעויות הרות גורל: 

    • חייל אשר נשפט בבית דין צבאי צפוי לרישום פלילי אשר ילווה אותו במשך שנים רבות ולכן עורך דין צבאי טוב צריך גם לדאוג לנושא זה ולנסות לשכנע הן את הפרקליטות והן את בית הדין להביא לרישום פלילי מופחת אשר יביא למחיקה מהירה יותר של הרישום.
    • שפיטה בבית דין צבאי תביא ברוב המוחלט של המקרים לסעיף של תנאי לפיו אם החייל יבצע את העבירה פעם נוספת ויישפט בבית דין צבאי יהיה עליו לרצות את עונש התנאי. התנאים נעים בין חודש לשלושה חודשים ולכן בפעם הנוספת רצוי בהחלט להימנע מלהגיע לבית דין צבאי.

    על כן ברוב המקרים עדיף להימנע מלהישפט בבית דין צבאי. הדבר ניתן על ידי סיוע של  עורך דין צבאי המכיר את כלל הגורמים השופטים ובעלי הסמכות להחליט בעניין. עורך דין צבאי יכול לפנות לגורמים אלו בצירוף מסמכים שונים ולסייע לנפקד לא להגיע לשפיטה בבית דין.כאשר חייל נשפט בכלא או ביחידה רצוי שהוא יהיה מצויד במכתב מעורך דין צבאי ומסמכים תומכים על מנת לסייע בהליך המשמעתי. אומנם בהליך זה אין זכות ייצוג אך גם להליך זה יש חוקים שנועדו לשמור על זכויותיו של החייל הנפקד בהם האפשרות להציג ראיות ולתת את גרסתו למקרה. כך חייל יכול להודות בעובדות (להודות שנפקד) אך לא להודות באשמה (שהיו לו סיבות טובות לנפקדות) – גם אם הדבר לא יביא בסופו של יום לזיכוי זה יכול בהחלט להביא לקיצור בעונש.

    ישנם מקרים בהם דווקא שפיטה בבית דין יכולה להיות טובה יותר לנפקד אך אלו מקרים מצומצמים ותלויי נסיבות ומשך היעדרות. רק לאחר שפיטה בבית דין יכול חייל המצוי בכלא לקבל את סיוע גחל"ת (גורמי חזרה לשירות תקין) אשר יכולים להמליץ המלצות לגבי המשך השירות של החייל (פטור, שינוי שיבוץ, סיוע ת"ש, המלצות תפקיד).  המלצות אלו מגיעות למיט"ב וב – 95% מהמקרים מכובדות על ידי מפקד מיט"ב.

    עם זאת ישנם חיילים שלא יקבלו סיוע גחל"ת בכל מקרה והם:

    • משתמטים
    • מי שלא שירת תקופה משמעותית (לפחות חודשיים לאחר הטירונות)

    גחל"ת לא מפרסמים את הקריטריונים לאבחון ולכן הנתונים לעיל הם לאחר ניסיון מצטבר למקרים בהם גחל"ת הודיעה שלא תאבחן את החייל.  חרף האמור, ניתן לומר שלרוב שפיטה בבית דין מסבכת את העניינים, מייקרת את שכר טרחת עורך הדין הצבאי ומביאה לתוצאות פחות טובות מאשר בניסיון טיפול בתיק טרם עריקות או נפקדות.

    משרדנו הביא לכך שתיקים רבים שהיו אמורים להישפט בבית דין צבאי, יישפטו מחוצה לו. כמו כן משרדנו הביא לטיפול איכותי בהמשך שירותו של החייל.

    ×

    שיחת ווטסאפ