Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

צור קשר

חיילים! נעשה לכם עוול?

יש לכם שאלה? אתם לא לבד!


    עריק מהצבא

    ערקת מהצבא? עו"ד צבאי ריקי ישי מסבירה מהן השלכותיה של ביצוע עבירת עריקות ומה ניתן לעשות על מנת לקצר את העונש

    עריקות

    עריקות נחשבת לעבירה פלילית לכל דבר. חוק השיפוט הצבאי קובע כי חייל אשר נעדר למשך תקופה העולה על כ-21 ימים משירותו הצבאי ללא אישור נחשב לעריק מהצבא. מן הסתם שכל היעדרות מהשירות הצבאי ללא אישור מהווה עבירה, אך במידה ונעדרתם לתקופה הפחותה מ-21 ימים תיחשבו לנפקד ולא לעריק מהצבא. בפועל, חשוב לציין, כי העברה לשפיטה בבית דין צבאי היא רק בהיעדרות של מעל 45 ימים.

    קיימים מספר הבדלים עיקריים בין נפקד מהצבא לבין עריק מהצבא:

    עריק מהצבא מטופל על ידי מדור העריקים בשלישות ועל ידי מצ"ח. אם ביחידה של החייל מכירים את הקשיים השונים המאפיינים את שירותו של אותו עריק מהצבא ויכול להיות שכתוצאה מכך יובילו לתוצאה יותר סלחנית כלפיו, למצ"ח אין אותם סנטימנטים והטיפול במקרה זה על ידי לוכדי עריקים יהיה חסר סבלנות וסלחנות.

    בעוד שרובם המוחלט של מקרי הנפקדות מטופלים על ידי העמדה לדין משמעתי ביחידה, עריק מהצבא אשר ביצע עבירת עריקות העולה על 45 ימים צפוי לעמוד למשפט בבית דין צבאי אשר בסמכותו להטיל עונשים חמורים בהרבה.

    במידה ותקופת היעדרות של עריק מהצבא עולה על 45 יום, מאבד העריק את כל זכויותיו הרפואיות אשר מסופקות לו על ידי צה"ל. עם זאת יוכל לקבל טיפולים רפואיים דרך קופת החולים אליה השתייך טרם גיוסו.

    חשוב לדעת עריקות איננה דבר שמסתיים מעצמו או מתבטל בחלוף זמן רב. גם אם לא פנו אליך במשך שנים רבות אתה עדיין נחשב לעריק מהצבא. על מנת לשנות סטטוס זה עליך להסדיר את מעמדך מול הצבא. גם מי שלא התייצב מעולם לבקו"ם, אבל מחויב בגיוס עשוי להיות מואשם בעבירת היעדרות מהשירות גם אם לא עבר את שרשרת החיול. גם חיילי מילואים עשויים למצוא את עצמם מואשמים בעבירת עריקות מהצבא וזאת במידה ולא התייצבו למילואים מעל לשנה למרות שקיבלו צו המורה להם לעשות זאת.

    מהו עונשו של עריק מהצבא?

    לפי חוק השיפוט הצבאי, עונשו של חייל על ביצוע עבירת עריקות מהצבא יהיה כ-15 שנות מאסר, אולם רוב העריקים מהצבא מועמדים לדין על סמך עבירת "היעדר מן השירות שלא ברשות" – עבירה אשר עונשה קל יותר. תקופת המאסר שתיגזר על עריק מהצבא תלויה במספר גורמים (בהמשך המאמר נדון גם בנסיבות מקלות) כגון: אורכה של תקופת ההיעדות מהשירות, האם זוהי עבירה ראשונה מסוג זה אשר מבצע החייל ועוד. זהו השלב בו קריטי להתייעץ עם עורך דין צבאי. תקופת המאסר מושפעת גם מהייצוג אותו קיבל העריק מהצבא (או מהיעדרו). בניגוד לדין משמעתי ביחידה בו רשאי החייל אך ורק להתייעץ עם עורך דין צבאי טרם ההליך, עריק מהצבא אשר נשפט בבית דין צבאי זכאי לייצוג מלא של עורך דין צבאי.

    עונש נוסף שעריק מהצבא חייב לתת עליו את הדעת הוא רישום פלילי: עריק אשר נגזרו עליו עונש של שלושה חודשיי מאסר ומעלה, יתלווה לעונש זה גם רישום פלילי (שעליו נרחיב בהמשך המאמר). עריק אשר נשפט לתקופת מאסר הפחותה משלושה חודשים יתלווה לעונש זה רישום פלילי מופחת (רישום פלילי מופחת הוא רישום פלילי לכל דבר, אך הוא מוגבל בזמן. בתום חמש שנים מיום הרישום, ימחק הרישום. כמו כן זהו רישום שהפרסום שלו מוגבל וקשה יותר למעסיקים לגלות אותו).

    עריק מהצבא וההשפעה על החיים האזרחיים

    רוב החיילים אשר עורקים מהצבא, עושים זאת עקב מצב משפחתי וכלכלי קשה. במידה ועריק מהצבא הורשע בביצוע עבירת עריקות הוא עלול לסבול מהשלכות מעשיו גם בחייו האזרחיים.

    רישום פלילי: עריקות מהצבא טומנת בחובה גם רישום פלילי. לרישום פלילי יש השפעות מרחיקות לכת: גם עם שיחרורו של החייל לא יוכל לשמש כעובד מדינה, עורך דין, רופא, רואה חשבון ועוד אלא עד התיישנותו, שאורכת זמן רב מאוד. כמו כן, מי שסוחב עימו רישום פלילי לא יוכל להוציא רישיון לנשק, רישיון לנהיגה ברכב ציבורי ועוד – בעצם נחסמות אפשרויות תעסוקה רבות. הרישום הפלילי עלול להקשות גם על מבקשי ויזות לארצות שונות (ארה"ב, קנדה).

    הארכת שירות – "דפוק" (תב"ן – תקופה בלתי נמנית): עריק מהצבא אשר ריצה עונש מאסר, עדיין מחוייב להשלים את תקופת השירות שלו. תקופת המאסר נחשבת ל-"תקופה בלתי נמנית" (או בסלנג הצה"לי "דפוק"). כתוצאה מכך השיחרור המיוחל מהצבא בעצם רק מתרחק.

    החמצת הזדמנויות: הצבא הוא מסגרת קשה שבוודאי איננה מתאימה לכל אחד, אך הוא מהווה גם הזדמנות מצויינת לקריירה צבאית וליצירת קשרים מועילים שיטיבו עמך גם באזרחות. עריק מהצבא מוותר על כל הזדמנויות אלו.

    השלכות אלו עלולות לגרום נזק קשה מאוד לעריק מהצבא. גם פה יש חשיבות קריטית להיעזרות בשירותיו של עורך דין צבאי. עורך דין צבאי יוכל לסייע בקיצור תקופת הרישום הפלילי (או אף להביא לביטולו המוחלט במקרים מסויימים), עורך דין צבאי יכול לסייע בקיצור "הדפוק", כמו כן ביכולתו של עורך דין צבאי לסייע במקרה והחייל השתקם ומעוניין להמשיך לקריירה צבאית.

    עריק מהצבא – נסיבות מקלות

    למרות שהצבא רואה בעבירת עריקות עבירה חמורה שהדין הצבאי איננו מתייחס אליה בסלחנות ניתן להציג בפני בית הדין הצבאי נסיבות מקילות שהובילו להחלטת החייל לערוק. גם אם נסיבות אלו אינן מצדיקות את החלטת החייל לערוק משירותו הצבאי, הצגת נסיבות אלו עלולות להוביל להתחשבות מצד השופט ולהקלה מסויימת בגזר הדין. זוהי עוד סיבה שמצדיקה התייעצות עם עורך דין צבאי שמכיר את המערכת הצבאית ויכול לייעץ לנאשם כיצד להציג את הנסיבות המקלות שלו בפני בית הדין הצבאי.

    בין הנסיבות המקלות ניתן למנות:

    קשיים כלכליים משמעותיים (בתוספת מסמכים המעידים על כך).

    בעיות משפחתיות כגון מחלה של בן משפחה, מוות במשפחה ועוד (בתוספת מסמכים המעידים על כך).

    הבעת חרטה – החייל מביע חרטה כנה על המעשה..

    עבירה ראשונה מסוג זה.

    עבר נקי מעבירות משמעת בצבא.

    בעיות של חוסר התאמה למסגרת הצבאית.

    שירות צבאי איכותי טרם העריקות

    ניסיון אמיתי וכן של החייל לפתור את בעיותיו מול המערכת טרם ביצוע הנפקדות

    חיילים רבים נעדרים מסיבות רבות מהשירות הצבאי – חלקם מסיבות מוצדקות יותר וחלקם מסיבות מוצדקות פחות. לכל מקרה יש את הנסיבות המיוחדות שלו והתוצאות של כל מקרה תלויות בחייל ובייצוג שהוא מקבל על ידי עורך דין צבאי המתמחה במערכת הצבאית. עורך דין צבאי יוכל לסייע לך רבות כאשר אתה ניצב מול האשמה של עבירת עריקות מהצבא.

    הואשמת בעריקות? בנפקדות? בהשתמטות? עורך דין צבאי ריקי ישי כאן לסייע לך.

    ×

    שיחת ווטסאפ