Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

צור קשר

חיילים! נעשה לכם עוול?

יש לכם שאלה? אתם לא לבד!


    מה זה בכלל נפקדות?

    מצב של נפקדות מתייחס לחייל שאינו מתייצב כנדרש בבסיס בו הוא הוצב. נפקדות בצבא היא למעשה שלב אחד לפני עריקות. עבירת נפקדות נחשבת פחות חמורה מעבירת עריקות, אך גם נפקדות מטופלת בחומרה. חיילים אינם רשאים להיעדר מהשירות הצבאי ללא קבלת אישור מהגורם המתאים. על כל יציאה מהבסיס להיות מאושרת על ידי המפקד. חייל ימצא את עצמו מואשם בנפקדות לאחר היעדרות לא מוצדקת של מספר שעות או מספר ימים. במקרים של נפקדות שעולה על תקופה של 21 ימים החייל יוגדר כעריק.

    מה צפוי להתרחש במצב של נפקדות?

    חייל נפקד צפוי לעמוד למשפט מול קצין ביחידה. בהעדר הסבר משכנע לנסיבות שהובילו לביצוע העבירה החייל צפוי למצוא עצמו מתמודד עם עונש משמעתי. חומרת העונש נקבעת על פי הנסיבות, עבר של עבירות, מצב אישי, משך הנפקדות ושיקול הדעת של הקצין השופט. העונש על נפקדות בצבא הוא מאסר, כשמספר ימי המאסר נקבעים בהתאם לנסיבות. קיימים מקרים בהם הקצין השופט קובע כעונש ריתוק לבסיס במקום מאסר.

    מתי נפקדות הופכת לעריקות?

    תקופת נפקדות שעולה על 21 יום אצל חייל סדיר או 15 יום אצל חייל מילואים מוגדרת כעריקות. הטיפול העריקים מתבצע על ידי מדור העריקים (משטרה צבאית) והעריק צפוי לקבל ביקור מלוכדי העריקים. יהיו מקרים בהם לוכדי העריקים יפעלו מיד מול מקרים בהם ההליך יהיה איטי הרבה יותר. מקרים של עריקות מטופלים בחומרה ומסתיימים ברובם עם עונש מאסר ממושך.

    נפקדות של יותר מ-24 שעות

    היעדרות קצרה בת כמה שעות תטופל ברוב המקרים במסגרת היחידה. נפקדות בצבא שעולה על 24 שעות עלולה להוביל לעונש מאסר. חשוב להבין שככל שהנפקדות ארוכה יותר כך העונש הצפוי יהיה חמור יותר. חשוב לציין שבמקרים של נפקדות ממושכת המשכורת הצבאית מוקפאת והחייל צפוי להידרש להשלים את ימי הפז"ם. על מנת להימנע מעונשי מאסר ושאר סנקציות כדאי להיעזר בעורך דין צבאי בכל מצב של נפקדות.

    איך עורך דין צבאי יכול לעזור לי במצב של נפקדות?

    לכל אורך הדרך חשוב לזכור שנפקדות היא לא פתרון. אם יש לכם בעיה שמונעת מכם להתייצב בבסיס כנדרש, נפקדות בצבא אינה פותרת את הבעיה אלא גורמת להחמרתה. פנייה אל עורך דין שמתמחה בדיני צבא מומלצת לקבלת הסברים אודות המשמעות של הנפקדות, ההשלכות של המעשה והעונש הצפוי. אם אתם הורים לחייל/ת שמסרבים לחזור לבסיס ונמצאים במצב של נפקדות חייגו עכשיו אל עו"ד ריקי ישי לבחינת אפשרויות פעולה כולל אופציה של שחרור משירות צבאי.

    ×

    שיחת ווטסאפ