Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

צור קשר

חיילים! נעשה לכם עוול?

יש לכם שאלה? אתם לא לבד!


    עריקות נפקדות ומה ההבדל בעצם

    יצחק הראל
    יצחק הראל
    2023-05-11
    ריקי היקרה תודה רבה, אני מפרגן לה כעורך דין בעצמי. כשהייתי זקוק לעזרה מול רשויות בצה״ל בנושא אישי, ריקי מיד הטתה שכם, היתה קשובה, אכפתית ומקצוענית, ריקי חוללה קסם כשהייתי בטוח שאין סיכוי לכך, וגרמה לי לקבל מצה״ל בדיוק מה שהייתי צריך. אז תודה רבה לך ריקי היקרה, את מקצוענית וירבו כמותך בישראל, וכל מי שמחפש עו״ד מומחה בנושאים צבאיים ממליץ בחום על ריקי. תודה שוב. איציק הראל, עו״ד
    עידו נקש
    עידו נקש
    2023-02-07
    אין על ריקי בעולם כולו ! ובכללי השירות נדיר בנדירותו ! ❤️
    Lena
    Lena
    2023-01-21
    ריקי ומאיה היקרות, תודה רבה רבה על הליווי ,ההכוונה והטיפול המסור!!!🌸 לאורך כל הדרך הייתן זמינות לכל שאלה, הפגנתן מקצועיות, נסיון ואיכפתיות . תודה !!!!💯💗
    Vladi Somethin
    Vladi Somethin
    2022-10-13
    תודה רבה על המקצועיות, היחס האישי הליווי הצמוד ועל הטיפול מהיר. ממליץ בחום!
    yuval
    yuval
    2022-09-14
    שילוב מנצח! עו"ד ריקי ישי ועו"ד מאיה סימון נדירות וייחודיות בגישתן. הן משלבות מקצועיות וידע נרחב בתחום הצבאי לצד רגישות אמפתיה והבנה עמוקה למצבים מורכבים, ויוצרות בית חם לכל מלש"ב/חייל הזקוק לעזרתן. אנחנו שכרנו את שירותי המשרד לתהליך קבלת פטור מהשירות הצבאי ומהפגישה הראשונה הייתה תחושת סיפוק והבנה שאנחנו בידיים טובות.
    חזי כהן
    חזי כהן
    2022-09-14
    הי לכולם נהנו מאוד לעבוד מול ריקי ומאיה המנות. מתחילת הדרך הבנו שאנחנו בידיים טובות. התאום ציפיות תאם את הביצוע ואף יותר. אמינות עשר! היינו ביאוש ועכשיו הכל התהפך לטובה ממליצים בחום חזי ורד ומאגי
    יאיר בר
    יאיר בר
    2022-05-26
    היי אני הייתי לוחם במשך שנה היו לי הרבה קשיים בבית ולא יכולתי להמשיך להישאר במסגרת הזאת חשבתי שלצאת מצהל זה בלתי אפשרי בדרך נכונה, ריקי הוכיחה לי אחרת ! קיבלתי תמיכה מלאה לאורך כל הדרך מאיה העוזרת שלה הייתה זמינה לי לכל שאלה ומענה הדריכו אותי בדיוק מה לעשות ! תודה רבה לך ריקי אני חושב שאם לא הייתי פונה אלייך כנראה הייתי עריק ובמקום פחות טוב. תודה רבה לכן ריקי ומאיה על העזרה ❤🙏 ממליץ בחום על ריקי ישי לכל הקשור בצהל 💪👌
    Amir Caspi
    Amir Caspi
    2022-02-15
    עו"ד ריקי ישי פתרה לי בעיה מסובכת. לקראת הגיוס שלי צהל ערך רפורמה מקיפה לשיפור המיון. כמו בכל רפורמה, לא ניתן לחשוב על הכל ותמיד יש יוצאים מן הכלל. אני הייתי היוצא מן הכלל. ניסינו הכל בכוחות עצמנו, כולל שתי פניות לראש אכא. אמנם קבלתי יחס טוב ויעיל, אבל הבעיה שלי לא נפתרה. הגעתי אל עו"ד ריקי ישי ברגע האחרון. מצאנו אשת מקצוע אמינה ומסורה. בזכות הידע והניסיון שלה נמצא הפתרון. לעוד ריקי ישי יש את "המשהו הנוסף" שעשה את ההבדל הגדול.

      נפקדות, עריקות ומה ההבדל בעצם?

      ישנן שתי עבירות שנחשבות ייחודיות למערכת המשפט הצהלית. לפי סעיף 92 בחוק השיפוט הצבאי, דינו של חייל שערק מהצבא הינו כ-15 שנות מאסר. מהי בעצם עריקה? עריקה היא "היעדר מן השירות בצבא מתוך כוונה שלא לחזור לצבא". בנוסף לכך מגדיל החוק וקובע כי חייל שנעדר מעל לכ-21 ימים מן השירות הצבאי, מוכיח בעצם מעשיו את כוונותיו לא לשוב לשירות ועל כן יחשב כעריק, עם זאת מדיניות התביעה הצבאית היא להאשים בעריקות רק במקרים של היעדרות ממושכת של שנים. בנוסף לכך סעיף 94 בחוק השיפוט הצבאי קובע כי חייל הנעדר מהמקום בו היה אמור להיות דינו כשלוש שנות מאסר.

      האם יש הבדל מבעד לעיניה של המערכת הצבאית לגבי היעדרות מהשירות? במידה וכן מה ההבדל?

      המערכת הצבאית מבדילה בין שני סוגים של היעדרות מהשירות:

      עבירת נפקדות: עבירת נפקדות משמעותה היעדרות מן המקום בו היה אמור להימצא חייל לתקופה של עד 21 יום. עבירת הנפקדות מתחלקת לשתי תתי סעיפים, כאשר יש נפקדות של עד 24 שעות ונפקדות ארוכה מ-24 שעות.

      כיצד באים לידי ביטוי ההבדלים בין סוגי ההיעדרויות מהשירות?

      נפקדות "קלה"

      "נפקדות קלה" הינה נפקדות עד 24 שעות בלבד.

      השלכות על אורך השירות הצבאי: אין, ההיעדרות תיספר כאילו החייל היה בשירות צבאי כרגיל.

      מיהו הגורם המטפל?: הגורם המטפל הוא היחידה של החייל.

      מיהו הגורם השופט?: החייל יישפט דין פנימי ביחידה, לרוב העונש קל יחסית.

      השלכות על המשכורת: משכורתו של החייל תשולם גם על תקופת היעדרותו.

      שירותי רפואה צבאיים: החייל זכאי לשירותי רפואה צבאיים באופן מלא.

      רישום פלילי: על עבירת נפקדות קלה אין רישום פלילי.

      נפקדות

      עבירת נפקדות הינה נפקדות שאורכה גדול יותר מ-24 שעות, אך קטן יותר מ-21 ימים.

      השלכות על אורך השירות הצבאי: ההיעדרות של החייל מהשירות לא תיספר ועל החייל יהיה להחזיר את הימים הללו בהם היה נפקד למערכת הצבאית.

      הגורם המטפל: הגורם המטפל הוא היחידה של החייל.

      מיהו הגורם השופט?: החייל יעמוד בפני דין משמעתי ביחידה אליה הוא שייך. תלוי בנסיבות המקרה, ייתכן שיוטל על הנאשם עונש מאסר.

      השלכות על המשכורת: לא תשולם משכורת על תקופת ההיעדרות.

      שירותי רפואה צבאיים: החייל זכאי לשירותי רפואה צבאיים באופן מלא.

      רישום פלילי: על עבירת נפקדות אין רישום פלילי.

      עריקות

      השלכות על אורך השירות הצבאי: ההיעדרות של החייל מהשירות לא תיספר ועל החייל יהיה להחזיר את הימים הללו בהם היה עריק למערכת הצבאית.

      הגורם המטפל: הגורם המטפל הוא מדור עריקים\נפקדים במפקדת קצין השלישות הראשי. כמו כן גם המשטרה הצבאית מעורבת בטיפול.

      מיהו הגורם השופט?: במידה והנאשם נעדר עד 45 ימים מהשירות הצבאי, דין משמעתי. יתכן עונש מאסר תלוי בנסיבות. במידה והנאשם נעדר היעדרות שניה או תקופה העולה על 45 ימים, יוגש כתב אישום פלילי, ייתכן עונש מאסר ארוך.

      השלכות על המשכורת: לא תשולם משכורת על תקופת ההיעדרות.

      שירותי רפואה צבאיים: תקופת היעדרות של עד 60 ימים: מקבל שירותי רפואה באופן מלא. תקופת היעדרות ארוכה מעל 60 יום: אינו זכאי לשירותי רפואה צבאיים ויהיה זכאי לשירותי רפואה מקופת החולים.

      רישום פלילי: כן. במידה ועונש המאסר אשר הושת על הנאשם אורכו פחות משלושה חודשים הרישום הפלילי יחשב לרישום פלילי מופחת.

        האם היעדרות מהשירות חלה גם על חיילי מילואים?

        חד משמעית כן. לעומת זאת דרך הטיפול בעבירה מסוג זה שונה במקצת מאחר ונוטים להחמיר מעט פחות עם חיילי מילואים. במידה וחייל מילואים לא התייצב ביחידה שלו בתאריך בו היה אמור להתייצב, החייל יחשב לעריק החל מהיום ה-20 להיעדרותו. אם קודם התייצב ביחידתו ולאחר מכן החל את תקופת היעדרותו (כלומר, התייצב ביחידה ולאחר מכן עזב על דעת עצמו) תקופת העריקות תיספר החל מהיום ה-15 להיעדרותו. לרוב, כתב אישום נגד עריקים משירות מילואים מוגש רק לאחר היעדרות של שנה ומעלה מהשירות הצבאי.

        אם לא התגייסתי עדיין, אני עדיין יכול להיחשב לעריק?

        גם אם לא התייצבת בבקו"ם ועוד לא עברת את שרשרת החיול, אתה עדיין נחשב לנעדר מהשירות. טיפול במקרה זה יחל רק לאחר שנה של היעדרות – כלומר, כשנה מרגע אי-התייצבותך בבקו"ם. עם זאת גם במקרה של היעדרות נמוכה משנה, תוכל להישפט – במידה ועבר יום גיוסך.

        האם הצבא מתחשב בנסיבות מקלות?

        כן. המערכת הצבאית עשויה להתחשב בנסיבות אישיות מקלות כאשר מגיע זמן מתן פסק הדין. במקרים בהם החייל חושש מפסק דין מחמיר במיוחד עקב היעדרות ארוכה מן השירות, כדאי לו להיוועץ בעורך דין צבאי שידע כיצד לעזור לו להציג את הנסיבות המקלות בצורה הקוהרנטית ביותר. זיכרו! יש להביא אישורים לנסיבות מקילות מפורטים ורבים ככל האפשר.

        פניה אל עורך דין צבאי והתייעצות עימו מוקדם ככל האפשר תסייע לנאשם בשמירה על זכויותיו הן במהלך החקירה והן במהלך המשפט. התייעצות עם עורך דין צבאי איננה מעידה על אשמתך!

        משרד עורכי דין ריקי ישי מתמחה במתן ייעוץ משפטי לחיילים בסדיר ואנשי קבע, מתמחה בהכנת חיילים לחקירת מצ"ח, מתמחה בליווי הליכי חקירה, מעצר ושחרור ובייצוג בפני בתי דין צבאיים.

         

          נפקדות ועריקות בצבא

          מצב של נפקדות בצבא מציין היעדרות של חייל על דעת עצמו משהות בבסיס וזאת ללא קבלת אישור מתאים. כל חייל בצה"ל מחויב לשהות בבסיס בו הוא משרת בכל זמן שהצבא מחייב. היעדרות ללא אישור תיחשב לנפקדות ותוביל לנקיטת סנקציות והטלת עונשים כנגד החייל הנפקד. האיסור על היעדרות מהבסיס חל על מגוון סוגים של היעדרויות: אי הגעה לבסיס בזמן, בריחה מהבסיס, אי הגעה ליחידה חדשה שהחייל העובר אליה ועוד. חייל שנעדר לתקופה של עד 21 יום מוגדר נפקד ביחידה וישפט ביחידה. לאחר תקופה זו  שפיטתו כבר לא תהיה ביחידה. ככל שזמן ההיעדרות הבלתי מאושרת של החייל יהיה רב יותר, כך הבעיה תגדל ותחמיר ולכן חשוב לפנות לעורכת הדין ריקי ישי במהירות על מנת לקבל ייצוג משפטי מקצועי הולם להתנהלות נכונה אל מול הגורמים הצבאיים.

           

          הגדרת נפקדות בצבא

          סעיף 94 בחוק השיפוט הצבאי קבוע כי חייל שנעדר משירות בצבא או ממקום בו הוא חייב להימצא עלול לשאת בעונש מאסר של שלוש שנים, אלא אם הוכח שהיה לו היתר או צידוק סביר לכך. העונש משתנה בהתאם לנסיבות ולנתונים האישיים וכן יש הבדל בין ענישה של נפקד ועריק. עורך דין המומחה בדין הצבאי הינו בכל ניסיון ומומחיות לייצג את החייל שנפקד בצורה מיטבית וזאת תוך התבססות על חומרת העבירה, מצבו האישי, הנפשי, הכלכלי והפיזי של החייל והסיבות שהובילו להיעדרות. הליווי המשפטי עשוי להשפיע בצורה משמעותית על ההכרעה לגבי המקרה ועל חומרת העונש שייגזר על הנפקד. בתום תקופת הנפקדות, החייל הנפקד  אשר ישפט ביחידתו או בכלא צפוי לעונש של כ – 21 ימי מחבוש לא כולל עונשים על תנאי שיש לו. חיילים ביחידות קרביות צפויים לעונש גבוה יותר. נפקדות/עריקות שתשפט בבית דין עשויה להביא לענישה חמורה בהרבה.

           

          ייצוג חיילים בעבירות נפקדות ועריקות בצבא

          עורכת הדין ריקי ישי הינה בעלת מומחיות וניסיון בייצוג חיילים ואנשי שירות הביטחון בבתי דין צבאיים. תחום הדין הצבאי מחייב התמחות ספציפית, שכן בתי הדין הצבאיים מתנהלים באופן שונה מבית משפט פלילי או אזרחי. אנו מספקים שירותים משפטיים מקצועיים במגוון מקרים ומצבים בהם: עבירות נפקדות והשתמטות, ערעור על פרופיל, חקירות מצ"ח ועוד. אנו עומדים לשירותכם ונשמח לשתף פעולה בצורה מקצועית וביחס אישי עד להשגת התוצאה משפטית הרצויה.

          ×

          שיחת ווטסאפ