Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

צור קשר

חיילים! נעשה לכם עוול?

יש לכם שאלה? אתם לא לבד!


    תגמולים ממשרד הביטחון

    14/10/2013

    כמה פעמים שמעתם שמשהו נפצע בשירות הצבאי, חלה במחלה, קיבל פריצת דיסק או נפגע בדרך כלשהי?! בטח הרבה. השירות הצבאי הינו קרקע פוריה לפגיעות ופציעות אך לא רק בגלל אימונים או פעילות מבצעית אלא גם מאחר שהגיל הספציפי שחיילים מתגייסים בו הוא לפעמים המועד בו ידוע ברפואה ככזה זו מתפתחות מחלות שונות.

    לא כל מחלה או פגיעה בצבא היא כזו שתגרום לכם להיות מוכרים על ידי משרד הביטחון כנכים.

    להלן מספר נקודות חשובות בעניין זה:

    • החוק קובע כי בכל מקרה בו יוצא צבא נפגע תוך כדי ועקב שירותו הצבאי הוא יוכר כנכה צה"ל.
    • משפט זה קובע מספר נקודות חשובות:
      • רק חייל משוחרר יכול להגיש תביעה למשרד הביטחון.
      • רק פגיעה שקרתה בזמן השירות הצבאי ובעקבותיו.
      • את התביעה לתגמולים משרד הביטחון יש להגיש תוך 3 שנים מהשחרור אך ישנם מקרים בהם מארכת תקופה זו על ידי קצין התגמולים בעיקר במקרים בהם הפגיעה או המחלה מתועדות במסמכים של הצבא.

    מה הכוונה תוך כדי מעקב:

    לדוגמא ישנם לא מעט מקרים שחיילים לקו בסכרת בזמן שירותם הצבאי אך הם בכל זאת לא הוכרו על ידי משרד הביטחון. הדרישה העיקרית במחלה זו, לדוגמא, כדי להיות מוכר הינה להוכיח גורמי לחץ רציניים במהלך השירות. גם אז יש לבחון האם מדובר בסכרת מסוג 1 או 2 וכן לבדוק האם לחייל יש גורמים אישיים שקשורים בהתפתחות המחלה כגון השמנת יתר או עודף לחץ דם למשל.

    בפריצות דיסק לא די להראות כי פריצת הדיסק אירעה או התגלתה בשירות. לעיתים קרובות דורשים אירוע טראומטי (חבלה או נפילה על הגב) כדי להוכיח שפריצת הדיסק קשורה לשירות הצבאי.

    בנוסף ישנם גם חסרונות בתביעה מול קצין תגמולים. בעיקר במקרים בהם מדובר בפגיעה קלה שאין בה אחוזי נכות או אחוזים מאוד נמוכים. במקרים כאלה מומלץ לבחון האם ישנו גורם מבטח או רשלן חוץ מהצבא.

    חשוב להבהיר כי לא ניתן לתבוע את הצבא ברשלנות. החוק קובע דרך אחת לתבוע את הצבא והיא דרך חוק הנכים (תביעה לקצין תגמולים) כך שגם אם הטיפול הרפואי בכם בצבא הוא שהביא לפגיעה שלכם, תוכלו לתבוע רק לפי חוק הנכים. מצב זה הוא בעייתי מאוד ונעשים ניסיונות לשנות החוק בנושא אך נכון להיום זהו המצב המשפטי.

    אחרי שהגשתם תביעה דרך עורך דין שמתמחה בתחום הספציפי של קצין תגמולים (עורכי דין בנזיקין אינם בהכרח מתמחים בתביעות קצין תגמולים מאחר וזו מומחיות ספציפית) יעבירו אתכם לבדיקה אצל רופא מומחה שיבחן האם ישנו קשר סיבתי בין הפגיעה/מחלה שלכם לשירות הצבאי. לקוחות רבים שלי מעדיפים את נוכחותי בבדיקה בה אני מתייצבת ומוסיפה גם דברים שהם שוכחים לציין. זוהי משוכה רצינית ולכן חשוב שיהיה עמכם עו"ד או בבדיקה או לצורך ייעוץ לפניה.

    בהנחה שאכן עברתם את המשוכה של הוכחת הקשר הסיבתי תופנו לוועדה רפואית. גם בוועדה הרפואית חשוב שתהיו מיוצגים על ידי עורך דין. לצערי קורה לא מעט פעמים שהוועדה הרפואית קובעת אחוזי נכות שאינם תואמים את מצבו הרפואי האמיתי של החייל ואז נגררים לערעור – גם לצורך ערעור עתידי חשוב מאוד עניין הייצוג, שכן קורה לא מעט שדברים שאמר עורך הדין בוועדה מסייעים לצורך קבלת הערעור.

    לפי אחוזי הנכות בוועדה נקבעים התגמולים משרד הביטחון שתקבלו:

    • 0-9% – לא תקבלו כלום, לעיתים רחוקות מתקבלים תשלומי הוצאות אבל גם לצורך כך חשוב לבחון כל מקרה לגופו.
    • 10-19% – תקבלו מענק חד פעמי אשר גובו נקבע בהתאם לאחוזי הנכות.
    • 20 ומעלה – קצבה חודשית בהתאם לגובה הנכות.

    ישנם תגמולים נוספים שמשתלמים לנכים אשר אינם יכולים לעבוד עקב נכותם או שהשתכרותם נמוכה.

    חשוב להבין שאין פיצויים על עוגמת נפש בתביעות קצין תגמולים.

    בנוסף חשוב לציין שגם אם הוכרתם אך אחוזי נכותכם אינם מזכים אתכם בתגמול כלשהו הדבר חשוב מאוד אם חלילה בעתיד תגרם לכם החמרה במצבכם הרפואי. אז ניתן להגיש תביעת החמרה ותבחן זכאותכם לתגמולים בהתאם להחמרה שחלה במצבכם.

    כמו כן הכרה (וכן גם לפניה) מזכה אתכם בטיפול רפואי על חשבון הצבא בפגיעתכם.

    איחולי בריאות ושמרו על עצמכם בשירותכם הצבאי כי אין שום סכום כסף בעולם שיכול להשיב לכם את בריאותכם.

    המידע המועבר להלן אינו מהווה ייעוץ משפטי ואינו בא להחליף ייעוץ ספציפי אצל עורך דין.

    ×

    שיחת ווטסאפ