Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

צור קשר

חיילים! נעשה לכם עוול?

יש לכם שאלה? אתם לא לבד!


    איך לבחור עורך דין צבא?

    רבים אינם יודעים כיצד לבחור עורך דין צבאי או בכלל מהו עורך דין צבאי ומהו ייחודו.

    ראשית נתחיל באמירה החד משמעית כי עורך דין פלילי איננו עורך דין צבאי בהכרח! עורך דין צבאי הינו עורך דין אשר יש לו ידע ונסיון בייצוג בערכאות הצבאיות ובנוסף הוא מכיר היטב את הניואנסים השונים שיש בדין הצבאי לעומת הדין האזרחי.בעבר רק עורכי דין בעלי אישור מיוחד יכלו לייצג בחקירות מצ"ח ובבתי דין צבאיים. לאחרונה נעשה שינוי בחוק אשר מאפשר לכל עורך דין לייצג. דבר זה יצר מחד תחרות בריאה לטבת החייל אך מאידך הכניס לשוק עורכי דין שאינם מבינים דבר בדין הצבאי ומנסים להתעשר על חשבון חיילים.

    חיילים רבים הגיעו אלינו לאחר שעורכי דין כאלה עשו להם נזק של ממש

    אם כן ראשית בדקו בכלל שעורך דין זה מפרסם עצמו כמי שעוסק בדין הצבאי. בדקו האם יש לו מאמרים בתחום.

    בנוסף, חשוב מאוד לוודא כי מדובר בעורך דין צבאי אשר הינו יוצא פרקליטות צבאית. עורכי דין צבאיים אשר הינם יוצאי פרקליטות צבאית הינם לרוב עורכי דין אשר מכירים היטב את המערכת.

    הצורך בהכרת המערכת על ידי עורך הדין הצבאי הינו קריטי. רק עורך דין צבאי אשר מכיר היטב את המערכת, מתקניה והנפשות הפועלות בה ידע למי ולאן לפנות לצורך איתור נחקר ושחרורו במקרים קשים וקיצוניים גם בשעות הלילה המאוחרות.

    עורך דין צבאי ידע איזה שופט הוא רוצה שישב במשפט של הלקוח שלו. היכרות טובה עם שופטים צבאיים מביאה לכך שעורך הדין יודע איזה שופט מקל בעבירות עריקות ומי מחמיר, שופט שמקל בעבירות סמים בצבא ומי מחמיר וכן שופטים שרגישים לנסיבות ספציפיות של נאשם. כבר ראיתי מקרים בהם הדבר התבטא בחודשים ארוכים בכליאה מאחר ועורך הדין לא ידע מה שעורך דין צבאי מהמערכת יודע – אסור לטעון לעונש אצל השופט/ת האלה אלא לדחות למועד בו יהיה שופט אחר.

    עורך דין צבאי יודע לקרוא מסמכים צבאיים כגון תדפיסים אישיים ותיקי גיוס אישיים. עורך דין צבאי ידע מה לחפש ומאין להשיג (תיקים אישיים, חוות דעת, תיקי ת"ש, חומר רפואי/נפשי ועוד). המשמעות של הדברים הללו גדולה שלעיתים רבות קשורה לזמן בו יושב עצור במעצר. עורך דין צבאי אשר יודע לאן לפנות יוכל להשיג מידע במהירות גדולה יותר ולהביא לסיום התיק של לקוחו במהירות. כמו כן, מספר רב מאוד של לקוחות שלי שוחררו ממעצר או שעונשם הופחת לאין ערוך בשל קריאה נכונה של מסמכים צבאיים.

    עורך דין צבאי יידע למי הסמכות ולמי אין סמכות. לעיתים רבות אנו מגלים כי פעולה מסוימת נעשתה בחריגה מסמכות (שפיטה בדין משמעתי, קריאה לגיוס ועוד). הדבר יכול להשפיע רבות על הכליאה, משכה וביטול הליכים במקרים מסויימים.

    עורך דין צבאי יודע על פרוצדורות פנימיות שנעשות ויוכל לבקש את ביצוען (הקפאת תיק עריק עם פרופיל נפשי, מדיניות הטיפול בחיילים מכורים לסמים, הקפאת תיקי שירות, הסדרים מותנים ועוד).

    בשל כל האמור לעיל, מובן כי עורך דין פלילי או אזרחי שאיננו עורך דין צבאי, טוב ככל שיהיה, איננו טוב כעורך דין צבאי מתוך המערכת.

    אל תתפתו לעורכי דין עם דרגות גבוהות אשר אינם יוצאי פרקליטות. הדבר לעיתים מלמד בדיוק את ההפך. כלומר, שמדובר בעורך דין עם שנות ותק מעטות בתחום הואיל והוא היה רוב חייו קצין בצה"ל ורק בגיל פרישה התחיל לימודי משפטים.

    כאשר עורך דין צבאי אומר לכם כי הוא היה שופט צבאי, התייחסו למידע הזה בזהירות רבה. ראשית, אני אינני מכירה אפילו שופט צבאי אחד אשר הינו עורך דין צבאי ולכן המידע הזה לרוב מוטעה. הכוונה יכולה להיות לכך שהוא ביצע תורנות שפיטה בבית הדין הצבאי והכוונה היא שהוא תיפקד כסוג של מושבע (כמו בשיטת המושבעים בארצות הברית) ולכן לקרוא לו שופט צבאי הוא סוג של  הטעיה בעיני מאחר ולא מדובר במי שעבר מינוי דרך הועדה למינוי שופטים אלא שהיה שופט צד בלבד.

    על מנת לסכם את האמור לעיל, מומלץ לשאול את עורך הדין הצבאי את השאלות הבאות:

    • האם הוא שירת בפרקליטות הצבאית בשירות סדיר ו/או קבע ו/או מילואים
    • כמה שנים הוא עורך דין צבאי
    • דעו כי ישנו מספר קטן של עורכי דין מנוסים בתחום שניתן למנות אותם על שתי ידיים.

    אל תתביישו לבקש המלצות מלקוחות קודמים.

    שכירת עורך דין צבאי טוב יכול להיות ההבדל בין כליאה לאי כליאה, לכליאה ממושכת או קצרה וכן לעיתים ביטול תיק לחלוטין.

    הכותבת, עו"ד ריקי ישי, הינה עורך דין צבאית מזה למעלה מ – 10 שנים. שירתה בפרקליטות הצבאית החל משנת 2004 – 2010 כסנגורית צבאית ולאחר מכן כיועצת משפטית לחיל הרפואה ולתביעות משרד הביטחון. משרתת כיום במילואים בפרקליטות הצבאית כסנגורית צבאית ובעלת משרד המתמחה בדיני צבא מאז שחרורה מצה"ל.

    תוכלו להתרשם באתר מקריאת חוות דעת של לקוחות ממליצים וכן מקריאה על עורכת הדין בגוגל. 

    ×

    שיחת ווטסאפ