Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

צור קשר

חיילים! נעשה לכם עוול?

יש לכם שאלה? אתם לא לבד!


    חוק השיפוט הצבאי

    אם וכאשר חיילים (לרבות נגדים וקצינים) נעצרים ונשפטים, המערכת הצבאית עושה זאת הודות ל – חוק השיפוט הצבאי תשט"ו (1955).

    חוק זה הינו ספציפי, מתייחס לחיילים ומגדיר באופן מקיף את הדין הפלילי ביחס לכל אלו הכפופים לשיפוט צבאי.

    חקירת עבירות פליליות ו\או צה"ליות במסגרת הצבא – משטרה צבאית חוקרת

    משטרה צבאית חוקרת (או בלשון כל – מצ"ח) הינה יחידה המופקדת על חקירת עבירות במסגרת הצה"לית. חוקרי מצ"ח הינם חוקרים אשר הוסמכו במיוחד על מנת לחקור אנשי קבע ומילואים החשודים בביצוע עבירות. גם במידה וחייל ביצע עבירה כלשהי מחוץ לשירותו הצבאית (לדוגמא בזמן חופשה) ונתפס על ידי המשטרה הוא יועבר ממשטרת ישראל לחקירת מצ"ח.

    מצ"ח מחולק לשלוש יחידות משנה גאוגרפיות (צפון, מרכז ודרום). תפקידן של כל אחת הינן לטפל בחקירות שגרתיות כגון עבירות עריקות כאשר פרשות חמורות יותר מטופלות על ידי אחת משלושת יחידותיו המובחרות של מצ"ח:

    ימל"ם – יחידה מרכזית לחקירות מיוחדות אשר תחת שיפוטה תוכלו למצוא חקירות הנופלות בתחום: הברחת סמים מחוץ לגבולות המדינה והטרדות מיניות חמורות.

    יחידה לחקירות הונאה – יחידה החוקרת כל פרשייה בה יש חדש להונאה כגון: גניבת דלק מהבסיס, או כפי שנחשפנו לאחרונה לגניבת התרומות אשר נתרמו על ידי אזרחים במהלך מבצע צוק איתן על ידי אנשי קבע.

    ימ"ר – יחידה מרכזית אשר חוקרת פרשות בעלות גוון פלילי חמור ורגיש בגזרת המרכז.
    התביעה הצבאית

    הדין הצבאי כולל בתוכו את כל העבירות היחודיות לצבא ואלו נוגעות רק לגבי אלו אשר נמצא תחת סמכות הדין הצבאי.

    בין העבירות השכיחות ביותר בצבא ניתן למצוא: עריקות או נפקדות, סירוב לעבור בדיקת סמים, התנהגות בלתי הולמת, שימוש בלתי חוקי בנשק, סירוב פקודה ועוד.

    עבירות סמים בצבא

    כפי הידוע לכל הצבא רואה בחומרה רבה כל עבירה של שימוש בסמים במהלך השירות הצבאי. הדבר מתבטא בחומרת העונשים המושתים על אלו שנמצאו אשמים בעבירה על עבירות הסמים במהלך שירותם הצבאי והדבר נתפס כפגיעה חמורה במשמעת הצה"לית.

    על פי מדיניות האישום הרווחת בבתי הדין הצבאיים, דינו של חייל אשר נמצא אשם בשימוש בסמים במהלך שירותו הצבאי הינו מאסר בפועל.

    לאחרונה, נכנסו לתוקף "הסדרים מותנים".

    הסדר מותנה הינו הסדר עם חייל אשר יש לו שימושים בודדים בנסיבות אזרחיות. הפרקליטות "מעמידה" את החייל במבחן. אם לא יכשל בעבירות סמים נוספות במהלך תקופה משמעותית – יבוטל התיק נגדו. מדובר בבשורה של ממש.

    עם זאת, עורך דין צבאי המכיר את המערכת יכול לסייע לכם להיכנס להסדר מותנה.

    תיקון נוסף שנכנס לתוקף הוא הפיכת עבירת הסירוב להיבדקת לצורך איתור סמים – לעבירה משמעתית. כלומר על עבירה זו תשפטו בדין משמעתי ביחידה ולא בבית דין צבאי ועל כן גם לא יהיה כל רישום פלילי. עם זאת הסדר זה לא יעמוד בכל פעם שתסרבו לבדיקה וייתכן שסירובים חוזרים יביאו לשפיטה בבית דין בסופו של יום.

    יעוץ ויצוג משפחתי לחיילים

    ראשית נתחיל בציון עובדה שאולי תראה טריוויאלית לחלק ממכם, אך היא אקוטית. במידה וחייל הוזמן לחקירה, אותו חייל רשאי להיוועץ בסנגור עוד לפני התייצבותו לחקירה. במידה וחייל כבר נעצר, זוהי זכותו לעדכן בו במקום עד דבר מעצרו והן על מקום החזקתו לסניגור שנקב בשמו. יתרה מזאת, רשאי אותו חייל להיפגש ללא דיחוי עם הסניגור ולהיוועץ איתו, תוך כדי הבטחת סודיות הדבר.

    רוב החיילים הנחקרים על ידי מצ"ח, נחקרים לראשונה בחייהם והדבר יכול להיות חוויה טראומטית עבורם. בתוך סערת הרגשות המתחוללת בראשו של אותו החייל הנתקל לראשונה בחייו במרבית המקרים באישומים פליליים ואישומים צבאיים, קשה לו למצוא סימוכין וצידוקין לגרסתו מאחר וכושר ההתמודדות והיכולת להתמקד יורדת עקב אותה סערת רגשות. החיילים אינם מכירים את דרכי הפעולה של מצ"ח, את "התרגילים" שהחוקרים נוקטים על מנת להוציא מידע כלשהו מאותו הנאשם והם גם חשופים יותר לאיומים עקיפים או ישירים מצד אותם החוקרים.

    מצבו ההתחלתי של נאשם במערכת הצבאית הינו גרוע יותר ממצבו ההתחלתי של אזרח מול מערכת המשפט מכמה סיבות: ראשית כל גילו הצעיר של הנאשם והיותו נתון במערכת השולטת בכל האספקטים של חייו, שנית אין בידיי הנאשמים את הכלים ואת הידע המשפטי הנדרש על מנת להבין את רזי המשפט הצבאי ולהעריך נכונה את הסיכונים והסיכויים אשר עומדים מולם. משרדנו טיפל ומטפל בתיקים רבים בהם הנזק שנגרם לנאשם במו ידיו במהלך החקירה פוגמים בקו ההגנה במשפט עצמו.

    לפיכך, שכירת עורך דין צבאי אשר ילווה באופן צמוד את החייל בחקירתו וייצג אותו בבית הדין הצבאי בהליכי מעצר וכן בנוגע לכתב האישום שהוגש נגדו הינה קריטית על מנת למקסם את סיכויי החייל.

    מעוניינים לדעת עוד אודות השיפוט הצבאי? אתר הפרקליטות הצבאית

    עורכת הדין ריקי ישי מתמחה במתן ייעוץ משפטי לחיילים בסדיר ואנשי קבע, מתמחה בהכנת חיילים לחקירת מצ"ח, מתמחה בליווי הליכי חקירה, מעצר ושחרור ובייצוג בפני בתי דין צבאיים.

    ×

    שיחת ווטסאפ