Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

צור קשר

חיילים! נעשה לכם עוול?

יש לכם שאלה? אתם לא לבד!


    מדוע חשוב להיעזר בעורך דין צבאי מוסמך?

    בתי דין צבאיים הם סמכות שיפוטית יוצאת דופן שמצריכה התמחות בדיני צבא. לא כל עורך דין פלילי הוא עורך דין דיני צבא או עו"ד צבאי. בית הדין הצבאי מתנהל באופן שונה מבית משפט אזרחי ומבית משפט פלילי.

    יתרה מזאת, מבחינה אזרחית לעורך דין, דיני צבא אינם אומרים דבר מסיבה אחת : הוא כלל לא למד אותם במהלך לימודי המשפטים. לכן, בכל עבירה פלילית שהתרחשה בצבא אתם נדרשים לעו"ד צבאי ולא לעורך דין פלילי אזרחי.

    דוגמה לכך הן עבירות נפקדות והשתמטות משירות צבאי. מבחינה אזרחית לעורך דין, דיני צבא שנוגעים לעבירות אלו הן כמובן זרות מסיבה אחת : עבירות אלו מצריכות מומחיות ספציפית והיכרות עם הנפשות הפועלות, הן המערכת הצבאית והן הפרקליטות הצבאית.

    יתרה מכך, עורך דין פלילי שיעסוק בסוגיות אלו יכול אף לגרום לנזק למרשו מסיבה אחת : הוא אינו מכיר ויודע את החוק הצבאי, אינו מכיר את הפקודות הרלוונטיות ולא יודע להתנהל בבית דין צבאי. למעשה, תחום העבירות של השתמטות ועריקות ועבירות סמים ונשק בצבא הוא תחום מורכב כי הוא כולל את ההבחנות הבאות:

    1. השתמטות – עבירה של אי הגעה לגיוס. מדובר במצב בו עורך דין צבאי בעל מומחיות ספציפית בדין הצבאי יודע לבדוק האם היה מדובר בגיוס חוקי או לא. מדובר בנסיואנסים קטנים מאוד וחייבת להיות מומחיות של קריאת תיקים אישיים. אפילו עורכי דין צבאיים רבים אינם מומחים בעניין זה ספציפית. כאן יכול להיות ההבדל בין שחרור מוחלט ממעצר לבין עונש ארוך בכלא.
    2. עריקות לעומת נפקדות – עריקה היא עבירה לפי סעיף 92 לחוק השיפוט הצבאי, העדרות משירות היא עבירה לפי סעיך 94 לחוק השיפוט הצבאי. עריקה נושאת בצידה עונש של 15 שנה בעוד נפקדות נושאת עונש נמוך בהרבה. מילה אחת לא נכונה יכולה להיות ההבדל בין האשמתכם בעבירת עריקה או נפקדות.
    3. ניתן לבקש במקרים מסויימים להישפט בכלא למרות שאתם אמורים להישפט בבית דין צבאי. ניתן לפנות לפרקליטות עריקים בבקשה בעניין זה ועורך דין צבאי טוב ידע גם לקבל תשובה חיובית.

    בתחום ההשתמטות משירות המצב נחשב לפשוט יותר, אך עדיין מומלץ להיעזר בשירותיו של עו"ד צבאי. עורך דין שמומחה בדין הצבאי יכול לעשות 3 פעולות בכל מקרה של עריקה/ השתמטות:

    • לבקש שפיטה בכלא או ביחידה במקום בבית דין.
    • לבקש לבטל את העריקות/נפקדות/השתמטות במקרים הנכונים.
    • להשיג פטור משירות עוד בזמן הנפקדות.
    • לצמצם את העונש במסגרת הסדר טיעון עם הפרקליטות.
    • לצמצם את העונש שנקבע מראש במסגרת ערעור.
    • להשיג שינוי תנאי שירות במסגרת גחל"ת (גיוס חזרה לשירות תקין).
    • לפטור אתכם לגמרי משירות צבאי וזאת למרות שהורשעתם כנפקדים, משתמטים או עריקים.
    ×

    שיחת ווטסאפ