Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

צור קשר

חיילים! נעשה לכם עוול?

יש לכם שאלה? אתם לא לבד!


    עצות להורים ונחקרים במצ"ח

    נודע לכם כי ביתכם או בינכם מצויים בחקירת מצ"ח, מה עושים? לאן פונים? מה זכויותיו של החייל? וכיצד ניתן לסייע לו? כל התשובות לשאלות להלן. 

    אחת הסיטואציות המלחיצות שלמרבה הצער, יחוו מספר הורים/בני זוג/אחים במהלך שירות יקיריהם היא כאשר הבן נלקח לחקירה של משטרה צבאית.

    בחלק מהפעמים, מתגבשים חשדות במשטרה צבאית לביצוע עבירה פלילית על ידי החייל. לעיתים רבות עסקינן במידע מודיעיני שאף לא ייחשף בפני החייל בשל חשש לחשוף את המודיע. כך, החייל בעצם מזומן לחקירה והמשטרה הצבאית עושים סוג של "מסע דייג" לראות מה יצליחו לגלות.

    מצ"ח שולחת הודעה ליחידה ואז מגיעים לקחת את החייל לחקירה. 

    לעיתים החקירה מתחילה בשל עבירה שנעברה והחייל נתפס "על חם". 

    לחייל ישנה אפשרות למסור הודעה כי הוא נמצא במצ"ח בחקירה למשפחתו. זהו השלב בו אתם יכולים וצריכים לסייע לילדכם לקבל את הייעוץ הטוב ביותר בחקירה!!!

    זכרו ייעוץ טוב בחקירה יכול להיות בדיוק ההבדל בין תיק שנסגר ללא כלום, לתיק שמתנהל בבית דין צבאי ובעל השלכות קשות על עתידו של ילדכם.

    נקודה חשובה נוספת הינה הנחיה של מצ"ח כי עורך שאינו עורך דין צבאי לא יוכל לייעץ לילדכם בחקירה!.

    באיזה שלב יש לשכור עורך דין?

    תשובה: חד משמעית כבר בחקירה ואם אפשר עוד לפני החקירה אז עדיף לפני!. החקירה היא המועד החשוב ביותר בגיבוש הראיות כנגד החייל. כאמור לעיל, לרוב למצ"ח אין ראיות קבילות להצגה בבית הדין והם סומכים רק על הפללותיו של החייל את עצמו. על כן כבר בשלב החקירה יש ליצור קשר עם עורך דין צבאי ולשכור את שירותיו לצורך ייעוץ.

    ייעוץ טוב הוא בדיוק ההבדל בין המשך מעצר של החייל והגשת כתב אישום, לשחרור או אף ביטול מוחלט של התיק כנגד החייל. ייעוץ לא נכון או העדר ייעוץ – מביא פעמים רבות לפגיעה בחייל.

    איך בוחרים עורך דין צבאי?

    תשובה: יש לבחור עורך דין צבאי אשר מגיע מתוך המערכת, מתוך הפרקליטות הצבאית ומכיר היטב את המערכת הצבאית. לא די בכך שאדם היה קצין בכיר או אף עורך דין פלילי רגיל. הדין הצבאי שונה במידת מה מהדין האזרחי ו"תרגילים" שעובדים באזרחות לא עובדים טוב בצבא. עליכם לבדוק כמה זמן עורכי דינכם משמשים עורכי דין צבאיים ובכמה חקירות מצ"ח ייעצו בחייהם. אני מאמינה כי לאחר שתקראו את המאמר הזה ואחרים באתר יהיה בידיכם מידע רב ותוכלו לבחון האם עורך הדין שבחרתם אכן יסייע לבינכם.

    האם עורכת הדין יכולה להיות נוכחת בחקירה?

    עורכת הדין יכולה להיות נוכחת במתחם החקירות אך לא בתוך חדר החקירות. הנחקר יוצא על מנת לשוחח איתה, אם יזדקק במהלך החקירה. כמו כן הנחקר זכאי לשוחח טלפונית עם עורכת הדין, אין חשש האזנה מדובר המידע חסוי לחלוטין שאינו קביל ועל כן גם אם ישמעו אתכם אין שום דרך לעשות שימוש בשיחה זו.

    אינני יודעת היכן בני נמצא בחקירה, כיצד אוכל לאתר אותו?

    החקירות מתבצעות באחד מעשרה בסיסי מצ"ח הפזורים בארץ, ביחידה המרכזית לחקירות מיוחדות (בעבירות חמורות), ימ"ר מרכז, צפון ודרום.

    עורך דין צבאי העוסק בתחום יוכל לסייע באיתור החייל ואף החוקר החוקר אותו.

    האם החייל יכול ליצור איתנו קשר?

    חייל אשר נעצר זכאי לבצע שיחת טלפון לצורך הודעה על מעצרו. כמו כן גם עיכוב אשר הינו מעבר לשעות פעילות בבסיס הינו עיכוב אשר יביא לכך שמצ"ח מחויבים לתת לחייל אפשרות להתקשר להודיע על עיכובו.

    מה מותר לחייל להגיד לנו בשיחת הטלפון, מה אנחנו יכולים להגיד לו?

    במהלך השיחה של ילדכם לצורך דיווח על מעצרו הוא יכול רק להודיע לכם היכן הוא נמצא וכי הוא עצור. הוא יכול אף לומר לכם, במידה וירצה, על מה הוא עצור.

    אל תשאלו את ילדכם בגין מה הוא עצור ובטח לא לנסות לייעץ לו!!!! השיחה הזו עלולה להזיק לו!!!! אל תכעסו עליו ואל תכנסו ללחץ ובכי, הילד מצוי בלחץ אדיר ולחץ נוסף מכם עלול להביא אותו לומר דברים בחקירה שעלולים לפגוע בו. אני ממליצה לחזק את הילד, להגיד לו "אנחנו פה מאחוריך וזה לא משנה בכלל מה קרה, אנחנו תומכים בך ומשיגים לך את העו"ד הכי טוב שיש". מניסיון רב בחקירות מצ"ח, חייל בטוח בעצמו זה חייל שלא עושה טעויות בחקירה.

    אימרו לילד שלא ידבר עם החוקר עד אשר ישוחח עם עורך הדין.

    עליו להשתמש במילים הבאות "אני רוצה לשתף אתכם פעולה אך לא לפני שאני משוחח עם עורכת הדין שלי"

    אני ממליצה להיכנס למאמר של "התנהגות בחקירה" וללמוד טיפים נוספים על התנהגות נכונה בחקירה.

    נשמח לעמוד לרשותכם בכל שעות היממה לצורך ייעוץ בחקירה. 

    ×

    שיחת ווטסאפ