Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

צור קשר

חיילים! נעשה לכם עוול?

יש לכם שאלה? אתם לא לבד!


    פטור משירות צבאי לחיילים אשר ערקו או השתמטו מצה"ל

    המסגרת הצבאית לא מתאימה לכל אחד ולעיתים אף רק הנזק מהתועלת שנגרמת הן לחייל\ת והן למערכת הצבאית עצמה. לעיתים קורה שמתגייס\ת חולם על לשרת ולתרום למדינה, אך איפושהו במהלך הדרך הדברים משתבשים והדבר מזיק לבריאותם הנפשית והפיסית של אותם חיילים עד שאותם חיילים לוקחים את החוק לידיים ונוטשים את הצבא באמצע שירותם או שלחילופין לא מתייצבים לשירות הצבאי כלל.

    חיילים אלו עברו על חוק השיפוט הצבאי ונפקדו \ ערקו \ השתמטו מהצבא. אולם על אף שהדבר מסובך מעט ניתן גם במצב זה לקבל פטור מהשירות הצבאי ולצמצם את הענישה למינימום האפשרי כל זאת בהתחשב בנסיבותיו של החייל לבצע את העבירה. במקרים מסוג זה הכרחי להתייעץ עם עורך דין צבאי כיוון שייצוג נכון ומקצועי יכול לעשות את ההבדל בין עונש כבד שלאחריו ימשיך החייל לבצע את שירותו הצבאי (בנוסף ל-"דפוק") לבין עונש קל יחסית ובמקרים מסויימים אף שיחרור מהיר מהצבא.

    פטור למשתמט משירות צבאי

    התשמטות משירות היא עבירה של אי הגעה למועד הגיוס בזמן ובמועד שנקבעו למלש"ב. 

    התשמטות, ביחס לעבירות נפקדות ועריקות משירות סדיר – לאחר גיוס, היא עבירה מעט יותר קלה. 

    הסיבה לכך היא ההבנה של המערכת כי המלש"ב טרם נחשף וספג את הנורמות הצבאיות וטרם מבין את שינוי מעמדו מאזרח לחייל. 

    בנוסף יכולות לעלות שאלות של העדר מודעות לצו הגיוס מסיבות טכניות או בתום לב. 

    לטעמנו, כל סיבה בגינה מלש"ב בוחר שלא להתייצב לשירות היא סיבה שיכול וצריך להינתן לה מענה בהתאם לחוקים, התקנות ופקודות הצבא. 

    ישנם מסלולי פטור שונים שניתן וצריך לבחון ולמצות לפני מועד הגיוס. פטור על רקע רפואי, נפשי, קשיים כלכליים ואישיים ואף קושי מצפוני או הווי משפחתי. 

    לרוב תקנות אלו ופטורים אלו אינם ידועים לציבור, לטעמנו ייתכן שיש יד מכוונת לכך. 

    אז, בוחרים משל"בים שלא קיבלו פטור שסברו שמגיע להם, לבצע עבירת התשמטות מהשירות על מנת להימנע מהשירות. 

    פיתרון זה הוא פיתרון לא טוב ובעייתי. 

    ראשית, ההתשמטות היא עבירה מתמשכת. אין מועד בו חלה התיישנות על העבירה, נהפוך הוא, העבירה הולכת ומחמירה ככל שהזמן חולף. זו העת לציין כי משתמטים מעל 6 שנים נחשבים כעריקים לפי עבירת עריקה, עבירה שהעונש בצידה הוא 15 שנות מאסר. 

    אבות לילדים מצאו את עצמם מאחורי סורג ובריח לתקופה של מעלה משנה בעבירה של עריקה שנובעת מהתשמטות משירות. 

    שנית, פיתרון של מאסרים חוזרים בגין התשמטות ואי הגעה לבקו"ם הוא פיתרון שאולי לאחר תקופת כליאה משמעותית תביא לפטור, אך סיבת הפטור תהיה  – התנהגות רעה וחמורה. סעיף שחרור בעייתי שכמעט בלתי אפשרי לשנותו, דבר שעלול לפגוע קשות במלש"ב כאזרח. 

    בנוסף, כליאות שיגזרו דרך בית הדין הצבאי עלולות להביא לרישום פלילי שיכול להישאר כחותם גם לתקופה של 17 שנים.  

    במידה ואזרח השתמט משירות צבאי ולמעשה לא עבר את שרשרת החיול הצה"לית, עדיין חל עליו חוק השיפוט הצבאי ובמידה וייתפס הוא יעצר וישפט תחת שיפוטה של המערכת הצבאית. גם עונשו ירוצה בתוך המסגרת הצבאית. בנוסף לזאת, מערכת המשפט הצבאית תראה בחומרה רבה יותר את העבירה (וכן גם כתב האישום יהיה חריף יותר) ככל שתקופת ההשתמטות מתארכת. מסיבה זו רצוי לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין צבאי על מנת להתכונן מראש לכל תרחיש אפשרי.

    משתמט אשר נתפס, או שלחילופין הסגיר את עצמו ימצא את עצמו מטבע הדברים בכלא הצבאי וזאת על מנת למנוע אפשרות של בריחה נוספת עד תום ההליכים נגדו. עם זאת, עורך דין צבאי מנוסה ומקצועי ידאג לכך שמעבר לעונש המאסר הראשוני יוטל על הנאשם עונש מאסר קצר מאוד אם בכלל שבסופו בהתאם לנסיבות המקרה יקבל הנאשם פטור מהשירות הצבאי. פטור מסוג זה תוכל לקבל על רקע חוסר התאמה לצבא מסיבות רפואיות (לרוב על רקע מחלות נפשיות) שעלולות להחמיר במהלך השירות הצבאי ועל אחת כמה וכמה במהלך שהייה בכלא הצבאי, או על רקע הליך גיוס לא תקין וכדומה.

    פטור בנסיבות עריקות או נפקדות

    ההבדל בין השתמטות משירות לעברית נפקדות או עריקות היא שבניגוד להשתמטות בה החייל מעולם לא עבר את שרשרת החיול הצה"לית בעבירות נפקדות ועריקות מדובר בחיילים אשר עברו את שרשרת החיול הצה"לית ולאחר מכן במהלך שירותם נטשו את השירות ללא אישור. היעדרות מן השירות ללא אישור שנמשכה עד לכ-21 יום או פחות תיחשב לעבירת נפקדות אשר העונש המקסימאלי עליה הינו כ-35 ימי מאסר והחייל, ככל הנראה, יישפט ביחידתו.

    היעדרות ארוכה יותר ועד כ – 45 ימים, הינה היעדרות אשר החייל עתיד להישפט בכלא הצבאי, פרט למקרים ייחודיים בהם היחידה תבקש ותקבל אישור לשפוט את החייל בעצמה. היעדרות ארוכה מ – 45 ימים (מספר הימים נקבע על ידי הפרקליטות ומשתנה מעת לעת) תביא לשפיטת החייל בבית דין צבאי, על כל המשתמע מכך. חייל שערק יכול בתיאוריה להיתפס גם חודשים ארוכים ובמקרים מסויימים אפילו שנים לאחר שערק מהשירות (ומן הסתם לאחר ששירותו הצבאי הסתיים בתאוריה). בתי הדין הצבאיים כבר הביעו דעתם על כך שאין זוהי טענת הגנה טובה לטעון כי הצבא היה צריך לעצור את החייל לפני כן ובכך לצמצם את ימי נפקדותו.

    נפקדויות ארוכות מאוד, של שנים, עלולות להכניס את החייל הנעדר לתסבוכת נוספת. הסעיף אשר ייוחס לחייל הינו סעיף של עריקות – נפקדות ללא כוונה לחזור, עבירה אשר העונש המקסימאלי עליה הינו 15 שנים (!) ובפועל, לא פחות משנת כליאה. לכן חשוב מאוד לשכור עורך דין צבאי שמבין היטב בתחום על מנת שיעשה הכל על מנת להימנע בהאשמת החייל בסעיף זה.

    גם החיים כעריק הנמלט מהרשויות הצבאיות אינן פיקניק או טיול בחוף הים, החשש להיתפס קיים אצל כל עריק (אפילו במידה ושוטר עוצר אותך לבדיקת רשיונות יכול הוא לעצור אותך על עבירת עריקות) וגם משפחת העריק חשופה ללחצים מצד המערכת הצבאית.

    חשוב לקבל יעוץ משפטי כצעד המקדים תרופה למכה עוד לפני שאתם מסגירים את עצמם לצבא מאחר וכל מה שתגידו או תעשו יכול לשמש לטובתכם או לרעתכם במסגרת ההליך המשפטי אותו תעברו. לדוגמא, אם תגישו לצבא עוד טרם הסגרתכם, או במהלך המעצר מסמכים המעידים על מצבכם הרפואי המתדרדר עד כדי כך שהמשך שירות צבאי מסכן אתכם או במידה ויש בידיכם מסמכים המעידים על מצב קשה מאוד בבית שמחייב אתכם להישאר בבית ולתמוך במשפחה ובהורים – תיקח זאת הפרקליטות הצבאית בחשבון ויוכלו להשפיע על ההחלטה האם לשפוט אתכם בכלא, או לשפוט אתכם בבית דין צבאי (הליך שטומן בחובו רישום פלילי ולרוב גם עונש חמור יותר).

    לעומת זאת, חייל אשר ישלח מכתבים לצבא או בעת המעצר יציין כי הוא התכוון לא לחזור יותר לצבא לעולם, עלול למצוא עצמו מואשם ומורשע בעבירת עריקות ללא כוונה לחזור, עבירה חמורה עם עונש גבוה מאוד בצידה.

    שחרור מהצבא בעזרת מערך גיוס חזרה לשירות תקין

    בשנים האחרונות, לאור עלייה במספר החיילים שערקו במהלך שירותם הצבאי הקים הצבא מסלול חלופי לטיפול בעריקים. מסלול זה נקרא מערך גיוס חזרה לשירות תקין (או בקיצור: גחל"ת). מטרת מערך זה (הדומה במעט לת"ש הצה"לי המוכר) הוא לברר מדוע החייל ביצע את עבירת העריקות ולפעול לכך שחיילים בעלי מוטיבציה לסיים את שירותם הצבאי, אך מתקשים בגלל בעיות כאלו ואחרות יקבלו סיוע מהמערכת הצבאית ואף הקלות בשירות על מנת שיוכלו לחזור להשתלבות מלאה במערכת הצבאית. לעומת זאת במקרים בהם משתכנעים  אנשי גחל"ת שאין טעם להחזיק בעריק עקב מצב רפואי או אישי מיוחד אשר לא יאפשר לו לסיים שירות בצורה תקינה יעבירו אנשי גחל"ת המלצה לרשויות הצבא לשחררו– המלצה זו בדרך כלל מתקבלת ללא בעיות מיוחדות.

    ×

    שיחת ווטסאפ